مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

۷۳ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
پیشگیری از درد

پرشین طب – سلامت جسمی | به گزارش پرشین طب؛ اگه در بدن خود درد دارید و می دانید چه کنید ما دو نکته به شما خواهیم گفت تا با استفاده از آن بتوانید منشاء دردهای خود را پیدا کنید و آن ها را در طول مدت زمان کوتاه از بین ببرید. خب حالا با ما همراه باشید با این دو نکته مهم.

نکته شماره ۱

نقاط و منشاء درد را شناسایی کنید

آدرین میراندا، که یک درمانگر فیزیکی و مدیر آموزش پرورش اقامت بالینی کالج touro در شهر نیویورک هست میگوید، منطقه ای که زیر فشار و درد هست ممکن است به مناطق فراتر از منطقه در حال درد مربوط شود. به طور مثال، کفش های پاشنه بلند با پاشنه های سفت و محکم باسن را غیر انعطاف پذیر میکند که باعث درد در زانو میشود.

به دنبال برنامه ی whole-body stretching منع و منشاء از این قبیل درد ها پیدا شد به طور مثال منشاء سردردها میتواند از زانو باشد. برای بهبود آن میتوانید زانوهایتان را به عقب بکشید (خم کنید) شونه هایتان را نزدیک گوش هایتان کنید و سرتان را بالا پایین تکان دهید.

میراندا در همین راستا میگوید: در مواقع درد نقاط گرفته را پیدا کنید و آنرا بکشید (برای آن نقطه حرکات کشیش انجام دهید). بیشتر اوقات ما فراموش میکنیم حرکات کششی را به طور مداوم و آرام انجام دهیم که این مهم موجب افزایش گرفتگی و خمودگی در بعضی نقاط شده که منجر به بعضی درد ها میگردد.

بخوانید

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

گرم کردن غذای سرد

پرشین طب – تغذیه و بیماری ها | به گزارش پرشین طب؛ در این پست می خواهیم نحوه گرم کردن سه نوع غذای سرد شده رو به شما آموزش بدیم. ممکنه دوس نداشته باشین غذای سرد رو میل کنید پس با ما همراه باشید.

۱) پیتزا :
در مقاله ای به اسم اپل یک آشپز از hellofresh میگوید
معمولا در ماکروویو کاغذ زیر پیتزا خیس میشه و پیتزا رو خراب میکنه
برای ترد نگهداشتن تکه های پیتزا آنرا در کاغذ در کاغذ پوستی جدید بپیچید و اگر این راه رو امتحان کردید رو کاغذ سوخت میتوانید آنرا در ورق آلمینیومی بپیچید.
با حرارت ۳۵۰درجه برای ۳تا۵ دقیقه یا تا زمانی که پنیر پر حباب شود در ماکروویو قرار دهید.

۲) مرغ و استیک :
برای خشک نشدن گوشت یا مرغ در هنگام گرم کردن آن باید آنرا با دمای پایین و آهسته آهسته گرم کرد.
گوشت را در داخل یک ظرف پخت قرار داده و آنرا در فر بگذارید تا در دمای ۲۰۰ تا ۲۵۰ درجه گرم شود. برای یک استیک به ضخامت دو سانت یا یک سینه مرغ باید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول بکشد.
برای سوخته کردن استیک یا یکم روغن ته ماهی تابه در دمای بالا هر طرف ۱یا ۲ دقیقه بسته به ضخامت برش سرخ کنید.
وقتی گوشت زیاد پخته نشده زیاد نیاز نیست نگران سرعت یا دمای بالای سرخ شدنش باشید چون گوشت خشک میشه.(به نقل از اپل)

بخوانید

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

مانع از کاهش وزن

پرشین طب – مقالات پزشکی | به گزارش پرشین طب؛ کالری های مصرفی را محاسبه می کنیم، گام هایمان را میشماریم و حواسمان به میزان غذای مصرفی مان هست وقتی که تصمیم به کم کردن وزن می گیریم. تمام این کارها را انجام می دهیم تا احساس رضایت قابل لمسی داشته باشیم. اما اینجا یک نکته ی بسیار مهم درمورد کم کردن وزن هست و می توان اسم آن را بازی مغز گذاشت. طی تحقیقات جدید صورت گرفته از هر ۱۰ نفر فقط یک نفر به ارتباط احساسات عاطفی خود در کاهش وزن توجه دارد. احساسات گاهی می تواند عامل پرخوری شما باشد.

طی تحقیقات ملی صورت گرفته توسط موسسه سلامت اورلاندو روی ۱۰۰۵ نفر آمریکایی درمورد دلایلی که مانع ازکاهش وزن می شود ، نتایج جالبی به دست آمد. ۳۱ درصد این افراد بر این باور بودند که ورزش نکردن باعث چاقی می شود ، ۲۶ درصد نخوردن غذای خوب و سالم را علت چاقی دانسته و ۱۷ درصد از این افراد بار مالی زندگی را دلیل بر بروز چاقی و مانع برای کاهش وزن معرفی کرده بودند اما از این جامعه ی آماری تنها ۱۰ درصد سلامت روانی را مهم ترین عامل برای کم کردن وزن به حساب آورده بودند.

بسیاری از افراد بر این باورند که مغز و بدن از هم جدا هستند اما باید به شما بگوییم که این طرز فکر کاملا اشتباه است و مغز و بدن در هم تنیدگی خاصی دارند.

ما خیلی وقت ها بر حسب احساساتمان غذا مصرف می کنیم. برای مثال در جشن ها و تولد ها غذاهای گوناگون می خوریم یا دوست صمیمی خود را به یک شام مفصل دعوت می کنیم تا با او بیشتر آشنا شویم. غذا ها می توانند در شما احساس عشق و آسودگی به وجود بیاورند اما باید توجه داشته باشید که این احساس موقت است. و این احساس باعث می شود که ما دوباره و دوباره بیشتر و بیشتر غذا بخوریم. حال مهم نیست که شما چقدر از وقت خود را در باشگاه سپری کنید این احساسات مغزی شما است که شما را از رسیدن به هدفتان یعنی کاهش وزن باز می دارد.

در اینجا چند استراتژی برای شما داریم تا بتوانید در برابر احساساتان نسبت به غذا مقابله کنید و رابطه ی سلامت تری را با مواد غذایی برقرار کنید.

بخوانید

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

مرد متاهل

پرشین طب – زناشویی | به گزارش پرشین طب؛ در این نوشته قصد داریم کمی متفاوت به موضوع ازدواج نگاه کنیم. برخی دختران تمایل دارند به مردان متاهل عشق بورزند و سعی دارند آنها را دوست داشته باشند و حتی با آنان ازدواج کنند. دلیل این موضوع چیست و آیا دلایل منطقی پشت این رفتار وجود دارد. در این نوشته می خواهیم سوال یک دختر ۲۷ ساله را بررسی کنیم و در ادامه توضیحات مفیدی در این مورد بیان کنیم. با ما همراه باشید.

دختری ۲۷ ساله هستم. در حال حاضر خواستگاری دارم که ۴۷ ساله و دارای همسر است. دلیل ازدواج مجدد خواستگارم، علاقه به داشتن فرزند پسر است چون همه فرزندانش دختر هستند و پسری ندارد. همچنین شرایط خواستگارم از نظر مالی عالی است. طی این چند سال با این که تحصیلات کارشناسی دارم، خواستگار مناسبی نداشتم. برای من وضع مالی همسر آینده ام مهم است و در حال حاضرخودم شاغلم ولی سطح مالی و اقتصادی خواستگارانی که داشتم خیلی از خودم  پایین تر بوده است. ضمنا خودم هم خیلی دوست دارم تشکیل خانواده بدهم چون خیلی بچه  دوست دارم و از طرفی چون خودم به دلیل شغلم در یک شهر دیگر و دور از خانواده زندگی می کنم، تحمل تنهایی و مسئولیت زندگی برایم خیلی سخت شده است و تصمیم گرفتم با این مرد ۴۷ ساله ازدواج کنم.

مخاطب گرامی! وضعیتی را که در سوال تان مطرح کرده اید به طور خلاصه در ۳ بخش توضیح می دهم.

بخوانید

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

آرامش اعصاب

پرشین طب – تغذیه و بیماری ها | به گزارش پرشین طب؛ امروز و در این پست برای شما ۶ خوراکی در نظر گرفته ایم که میتواند اعصاب شما را آرام کند. امتحان کنید حتما؛ ضرر نمی کنید!

بلوبری

می توانید از بلوبری ها در اسموتی استفاده کنید. یا این دانه ها را همراه با جو دوسر میل کنید. حتی می توانید بعد از ظهر در عصرانه اسنک خود مقدار اندکی از بلوبری هم استفاده کنید که تهیه کردن آن کار ساده ای است و حتی می توانید در محل کارتان نیز این خوراکی را آماده کنید.

بلوبری ها حاوی آمینو اسید و تیروزین هستند که هر کدام می توانند به ترشح دوپامین در مغز شما کمک کنند. دوپامین ماده ای است که حس لذت و خوشایندی شما را تقویت می کند.

شکلات تلخ

در اینجا دلیلی برای اینکه شکلات تلخ باعث احساس خوب در شما می شود داریم.

در کل چیزهای تلخ باعث می شوند تا مغز شما ماده ای به نام فنیل اتیل آمین ترشح کند. این ماده همان حسی را در شما تداعی می کند که در زمان عاشق شدن دارید. و نیازی نیست که شما مقدار زیادی از چیزهای تلخ استفاده کنید تا به این حس دست یابید. طی تحقیقات صورت گرفته ، کسانی که روزانه ۱٫۵ اونس از شکلات تلخ مصرف می کنند احساس آرامش بیشتری نسبت به کسانی که از خوردن چیزهای تلخ امتناع می کنند دارند. شما نیز می توانید فقط یک تکه کاکائو ۷۰٪ استفاده کنید تا این آرامش را تجربه نمایید.

بخوانید


  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

بسته های پلاستیکی

پرشین طب – اخبار پزشکی | به گزارش پرشین طب؛ شاید شنیده باشید که قرار دادن مواد غذایی گرم داخل ظروف پلاستیکی خطرناک باشد. اما آیا واقعا اینطور است؟ کدام غذاها را نباید در ظروف پلاستیکی گذاشت؟ پاسخ به این سوال کمی پیچیده است. نگرانی اصلی از این است که مواد شیمیایی موجود در این ظروف – مانند بیس فنول و فتالات – به داخل غذای شما وارد شوند.

باید بدانید که این مواد شیمیایی بیشتر تمایل دارند که با مواد گرم ترکیب شوند. البته در بسته بندی غذاهای منجمند و همچنین کیسه های برنج گرم از مواد شیمیایی خطرناک مانند بی پی ای استفاده نشده است. ولی بهتر است فرض را بر این بگذاریم که تمامی این کیسه های پلاستیکی حاوی مواد مختلف شیمیایی است.

البته تحقیقات درمورد مضر بودن یا نبودن این ترکیبات شیمیایی همچنان ادامه دارد

چندی پیش یکی از پزشکان مشهور تغذیه درمورد استفاده از این مواد هشدار داد و گفته است که ترکیبات شیمیایی موجود در این بسته های پلاستیکی می تواند با هورمون های شما ترکیب شده و احتمال بروز سرطان ، دیابت و چاقی را در شما بالا ببرد.

اما تحقیقاتی که بارها و بارها توسط استانداردهای غذایی اروپا انجام شده است به این نتیجه رسیده که بی پی ای موجود در بسته های پلاستیکی خطرناک نیست.

متخصصان اف دی ای نیز گفته اند که بدن قادر است به راحتی بی پی ای را شکسته و بعد از مدت کوتاهی که وارد بدن شد آن را به صورت ادرار و مدفوع دفع کند.

بخوانید

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

احتمال سرماخوردگی

پرشین طب – دانستنی های پزشکی | به گزارش پرشین طب؛ نحوه مصون نگهداشتن خود از سرماخوردگی و آنفلوآنزا خیلی سادس: دست هاتونو بشورید، به صورتتون دست نزنید، از سبزیجات و میوه ها تغذیه کنید و… . اما وقتی شما ورزش میکنید این نوع روش ها یکم ابتدایی به نظر میرسه. ورزش همونطوری که میتونه کمک کنه به شما از طرفی میتونه به شما صدمه بزنه.

از این دو اشتباه رایج که ذکر خواهیم کرد پرهیز کن، حداقل به شما کمک میکند تا دیگر در این فصل تو دماغی حرف نزنی.

نکته ی اول: به کلاس های یوگا بروید.

باز کردن مت (زیرانداز) در کلاس یوگا یا حتی تمرین یا ویدیو در خانه میتونه خیلی با ارزش باشه اگر که میخواهید در این فصل سرما نخورید.

مطالعات نشان داده که افرادی که روزانه ۴۰دقیقه یوگا تمرین میکنند به طور چشم گیری در تقویت ایمنی بدنشان تغییر خوب ایجاد شده و همچنین کسانی که یوگا کار میکنند ترشح هورمون استرس پس از دوازده هفته در بدن آنها در مقایسه با افرادی که کار نمیکنند کمتر است. به گزارش مجله the journal of alternative and complementary medicine, یوگا واکنش های آرامش بخشانه در بدن ایجاد میکند، یعنی باعث کاهش سطح ترشح آدرنالین و کورتیزول میشود که به موجب آن سایتوکین های پیش التهابی، که میتواند سیستم ایمنی بدن را به خطر بندازد، سرکوب میشود.

پس برای مصون ماندن از سرماخوردگی روزانه ۴۰ دقیقه یوگا تاثیر به سزایی دارد.

بخوانید

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

زخم دهانه رحم

پرشین طب – سلامت بانوان | به گزارش پرشین طب؛ زخم دهانه رحم یا دیسپلازی دهانه رحم به رشد غیر طبیعی سلولهای پیش سرطانی در سطح دهانه رحم یا سرویکس گفته می شود. درجه شدت این بیماری بستگی به میزان رشد سلولهای غیر طبیعی دارد. دیسپلازی یا زخم دهانه رحم بسته به شدت به دو دسته تقسیم بندی می شود:

زخم دهانه رحم با درجه شدت پایین . به کندی پیشرفت کرده و غالبا بهبود می یابند. زخم دهانه رحم با شدت بالا. می توانند به سرطان دهانه رحم منجر شوند.

زخم های دهانه رحم با شدت بالا،  اگر بدون درمان رها شوند، در ۳۰ تا ۵۰ درصد موارد پیشرفت کرده و به سرطان دهانه رحم تبدیل می شوند. خطر سرطان برای زخم های دهانه رحم با شدت ملایم پایینتر می باشد.

زخم دهانه رحم با ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV ، نوعی ویروس منتقله آمیزشی، همراه می باشد. برای محافظت در برابر ابتلای به این ویروس انجام واکسیناسیون توصیه می شود و تست پاپ اسمیر منظم نیز  می تواند زخم دهانه رحم را تشخیص داده و بنابراین می توان این مشکل را در مراحل اولیه درمان نمود.

نشانه ها و علایم زخم دهانه رحم

زخم یا دیسپلازی دهانه رحم غالبا نشانه ای ندارد. و معمولا در هنگام انجام تست پاپ اسمیر سالانه مشخص می شود.

بخوانید

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

بی اختیاری ادرار

پرشین طب – سلامت | به گزارش پرشین طب؛ طبیعی است که در طول روز به دلیل مصرف مواد غذایی نیاز به تخلیه ادرار احساس کنیم ، اما در برخی افراد تخلیه ادرار در طول روز و حتی زمان خوابیدن بیش از حد طولانی و مکرر می شود. در این نوشته سعی داریم در مورد بیش فعالی مثانه و همچنین موضوع بی اختیاری ادرار صحبت کنیم و مطالب مفیدی را برای شما عزیزان ارائه دهیم. در صورت تمایل می توانید متن را تا انتها مطالعه کنید.

بیش فعالی مثانه و مشکلات روزانه
میل شدید و ناگهانی به ادرار کردن که هشت بار یا بیشتر در طول روز و دو بار یا بیشتر در طول شب اتفاق می افتد و گاهی غیرقابل کنترل می شود، به بیش فعالی مثانه مرتبط است. نشت ادرار به دلایلی نظیر خنده، سرفه، ورزش، استرس و بیماری اتفاق می افتد و اغلب افراد درگیر با این مشکل در مکالمات و تعاملات خود با دیگران دچار مشکل هستند.

نیاز چندباره به تخلیه مثانه در تمام سنین طبیعی است
نیاز به تخلیه ی چندباره ادرار در طول روز در تمام سنین امری طبیعی است، اما عملا برخی افراد به دلیل نشتمتعدد ادرار که ناشی از بیش فعالی مثانه است، ناچار به استحمام زیاد در طول روز هستند. هیچ گاه از مراجعه به پزشک و صحبت درباره ی بیش فعالی مثانه خجالت نکشید. راه های درمان و کنترل زیادی برای رفع این موضوع وجود دارد نباید این مشکل را به افراد مسن و بازنشستگان محدود کرد، بلکه جوانان و کودکان نیز به بیش فعالی مثانه دچار می شوند.

بخوانید

 

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

دکتر پر مشغله

پرشین طب – اخبار پزشکی | به گزارش پرشین طب؛ این داستان یک خانم یه اسم kayan baban است که در مشغله های زندگیش بدنش را سالم نگه داشته که از زبان خودش براتون بازگو میکنیم:

یک روز در چهار سال پیش در حالی که غرق در مشغله های اقامت از طریق چشم پزشکی بودم. من تصمیم گرفتم صبح خیلی زود به پیاده روی با سرعت بالا بروم. من مجبور بودم فعال باشم اما روزانه من ۱۵ ساعت کار میکردم و وقت زیادی برای تمرین نداشتم.

در طول پیاده روی در یک قدم اشتباه احساس درد مغز منو منفجر کرد. من علتشو نفهمیدم اما میدونستم که مشکل از کشکک زانوی من هستش و یکی از پاهای من دچار مشکل عصبی شده.

بعد از ۴ ماه کنار گذاشتن ورزش عضلات پای من به شدت ضعیف شده بود و مفاصل زانوم من رو ناپایدار کرده بود.

اما از اونجایی که من غرق کار شده بودم و هیچی جلودارم نبود مجبور بودم با عصا برم مطب و درد لعنتی هم نادیده بگیرم.

در نهایت به پزشک مراجعه کردم، قضیه بدتر از اون چیزی بود که فکرشو میکردم.

به یک چشم هم زدن من تبدیل به بینار تمام وقت شده بودم در حالی که نیاز به قرار ملاقات دارو روش های درمانی فیزیکی برای بازسازی عضلات و التیام عصب بود.

تقریباً دیگه پیاده روی برام طاقت فرسا بود برای اولین بار باید با عصا راه میرفتم یا یکی زیر بغل منو میگرفت.

صدمه ای که دیده بودم واقعا جدی بود.

اگر چه طول درمان من کوتاه بود اما به هر حال من مجبور به انتخاب بودم، بین یک شات مشروب، زندگی حرفه‌ای و سلامتی.

بخوانید

  • هادی ساور