مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

۳۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بودن در کنار خانواده همیشه حس لذت بخشی را در پی دارد که در هیچ جمع دیگری نمی توان آن را تجربه کرد.لذت هم صحبت شدن با پدر و مادری که مهر و محبت خود را بی توقع و همیشه جاری نثار فرزندان خود می کنند و سر و کله زدن با خواهر و برادرها را نمی توان با هیچ چیز دنیا عوض کرد. اما گاه سایه سنگین سکوت جمع خانواده را دچار سکون کرده و از شادی آن می کاهد. ولی می توان با برخی راهکارهای ساده شادی و خنده را با دیگر به کانون خانواده هدیه کرد.

در تصمیم گیری ها کنار هم بنشینید

دانشمندان در مطالعات خود دریافته اند افراد زمانی که کنار هم می نشینند یا در یک گروه قرار می گیرند نسبت به زمانی که تنها هستند، حس مشارکت بیشتری داشته و در تصمیم گیری ها بهتر عمل می کنند. بنابراین آنها توصیه می کنند زمانی که در شرایط حساس قرار و نیاز به اتخاذ تصمیمات مهم برای خانواده داتشید، با همفکری و مشارکت با هم سعی کنید موانع موجود را حل کرده و راهکار مناسب را ارائه دهید.

نور محیط را کم کنید

 بررسی ها نشان می دهد که نور ملایم در محیط باعث ایجاد آرامش و امنیت در افراد می شود در نتیجه در گفتگوهای خانوادگی راحت تر و بهتر می توانند احساسات خود را در قالب کلام بروز دهند. از این رو، این آرامش به طرف مقابلتان نیز منتقل شده و کل خانواده می توانند این آرامش را تجربه کنند.

ارتباط نسل ها

تحقیقات نشان می دهند کودکانی که از موفقیت و شکست های اعضای خانواده در برهه های مختلف زندگی مطلع اند، انعطاف پذیرتر بوده و راحت می توانند اثرات منفی استرس را در وجود خود خنثی کنند. بنابراین متخصصان توصیه می کنند که افراد خانواده بهتر است تجربیات خود را در اختیار کودکان و افراد کم سن و سال قرار دهند تا آنها نیز بتوانند با توجه به تجربیات دیگران، از وقوع مجدد اتفاقات ناگوار جلوگیری کنند.

مادربزرگ و پدربزرگ ها را فراموش نکنید

مادربزرگ و پدربزرگ ها گوهران گران قیمتی هستند که وجودشان در کانون خانواده های انرژی بی حد و حصری به اعضای خانواده می دهد و می توانند در تربیت و نگهداری از فرزندان به اعضای خانواده کمک کنند. بررسی های مختلف حاکی از آن است مادرانی که در خانه از نعمت حضور مادربزرگ ها و پدربزرگ ها برخوردارند و در نگهداری از فرزندان خود می توانند روی کمک آنها حساب کنند، در طول روز کم تر دچار استرس شده و راحت تر می توانند روی کارهای روزمره تمرکز کنند.

بخوانید

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که خیال کنید زمانی که ازدواج کرده اید همسرتان تنها و مطلقا متعلق به شما می باشد اما باید بدانید که اگر همچین فکری می کنید در اشتباه هستید. در هر رابطه ای همیشه هستند کسانی که رابطه شما را تحت تاثیر قرار دهند. این موضوع را باید دختر خانم های جوان در نظر داشته باشند، درست است که رابطه زناشویی متشکل از یک مرد و زن می باشد اما همیشه افرادی هستند که در رابطه شما تاثیر گذار باشند. ما در این مبحث به افرادی که به طور خاص در زندگی زناشویی تاثیر گذار هستند را نام می بریم.

مادرها

 مادر شما: مادر شما نقش زیادی در زندگی و اعتماد به نفس تان دارد. به لطف مادرتان است که شما متکی به نفس و مستقل بار می آیید یا اینکه فردی متزلزل، حساس و شکننده محسوب می شوید. مادرها منبع خیر و نیکی اند اما اگر شما خودتان، توانایی ها و عشق تان را باور نکنید و همیشه موجودی وابسته بمانید به سختی خواهید توانست رابطه زناشویی تان را مدیریت کنید.

مادر همسرتان: دوست داشته باشید یا نه، مادر همسرتان تاثیر زادی در زندگی زناشویی تان دارد. او کسی است که همسرتان را بی نهایت دوست دارد، برای او زحمت کشیده و او را پاره تنش می داند. به همین دلیل خودش را در زندگی فرزندش سهیم می داند. مادر همسرها همیشه دوست دارند فرزندشان از آن خودشان باقی بمانند. در این طرف میدان شما قرار دارید که هر نسبتی دل تان بخواهد به او می دهید. مادر خودتان را «مامان طلا» و مادر همسر بیچاره را «مامان بلا» می خوانید. او را فضول و دخالت گر می دانید و چشم دیدنش را ندارید. البته همیشه استثناهایی هم وجود دارد. اما در حالت کلی بهتر است وجود او را به رسمیت بشناسید. سیاست داشته باشید و با او از در دوستی وارد شوید.

پدرها

پدر شما: اولین قهرمان زندگی در حالت کلی نخستین تصویر و جنبه هایی که از مردی و مردانگی درک کرده اید. هنگام کودکی فرزندان، قوی ترین مرد و استوارترین فرد دنیاست. معمولا دخترها در وجود شوهرشان همیشه نشانه هایی از مهربانی، وفاداری و مردانگی پدران شان می گردند. بهتر است دست از مقدس نمایی تصویر پدرتان بردارید. او نیز خطاهایی در زندگی داشته است. مقایسه پدر و همسر تاثیر نامطلوبی در زندگی زنان دارد.

پدر همسرتان: پدر شوهر برای خانم ها همان چهره چند سال دیگر همسران شان است. حداقل این تصور را دارند که هر چند سال دیگر شوهرشان از نظر ظاهری و کمابیش ذهنی شبیه به این مرد می شود. اگر می خواهید بدانید همسرتان چگونه پدری می شود می توانید رابطه او و پدرش را تجزیه و تحلیل کنید. همچنین می توانید نوع رفتار پدر و مادر همسرتان را نیز بررسی کنید چون همرستان از این رفتار الگوبرداری خواهد کرد. گاهی پیش می آید که هیچ تشابه رفتاری و فکری بین پدرها و پسرها وجود ندارد اما در حالت کلی رفتارها و منش پدرها تاثیر زیادی روی فرزندان و در نتیجه تاثیر کمابیش مستقیمی روی رابطه زناشویی دارد.

بخوانید

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

بسیاری از ما همین که نام بیماری پوکی استخوان به گوش مان می خورد، سریع پیش خودمان دودو تا چهار تا می کنیم که چون یک لیوان شیر با صبحانه و یک کاسه ماست سر ناهار خوردیم، پس یعنی تا آخر عمر استخوان هایمان را بیمه کردیم! کاش قضیه به همین سادگی ها بود ولی متاسفانه نیست. علاوه بر کلسیم موجود در لبنیات عوامل متعدد دیگری در زندگی روزانه ما وجود دارد که سلامت استخوان هایمان را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند ما را چند قدم به پوکی استخوان نزدیک تر یا از آن دورتر کند.

۲۸ مهر ماه روز جهانی پوکی استخوان است. بیماری خاموشی که از ۵۰ سالگی به بعد همه ما را چه زن باشیم و چه مرد تهدید می کند؛ اما متاسفانه خانم ها را بیشتر در معرض تهدید قرار داده و با کاهش تراکم استخوانی بلای جان شان می شود. یکی از جنبه های خطرناک این بیماری، خاموش بودن یا بدون علامت بودن آن است که می تواند خطر بروز شکستگی را چند برابر کند. اگر دچار پوکی استخوان هستید این پیشنهادها را جدی بگیرید و اگر نمی خواهید به این عارضه مبتلا شوید جدی تر.

نکات پیشنهادی برای نبرد با پوکی استخوان

۱/ فضای اتاق نشیمن و اتاق خواب تان را خلوت کنید و سیم برق و تلفن را از زیر پا جمع کنید تا کمتر در معرض خطر زمین خوردن باشید.

۲/ پادری های کوچک با لبه های شل و برآمده را دور بیندازید و پادری هایی بخرید که روی زمین ثابت می مانند.

۳/ اگر سالمندی در منزل دارید که دچار پوکی استخوان شده، حتما یک یا دو عدد میله کمکی در حمام، برایش نصب کنید تا بتواند تعادلش را حفظ کند.

۴/ بهترین کفپوش برای خانه کسانی که دچار پوکی استخوان هستند موکت آن هم از نوعی است که به زمین چسبیده و محکم شده است.

بخوانید

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

در هر رده سنی که هستید، مصرف بعضی خوراکی هامناسب نبوده و تبعات آن نیز سالها بعد گریبانگیر شما می شود.

۱/ کنسروی ها

این خوراکی ها حاوی نگهدارنده هستند. بنابراین مصرف آنها می تواند سلامت دستگاه گوارش را به خطر بیندازد. باید بدانیم مواد نگهدارنده خود عاملی برای ابتلا به سرطان های مختلف به ویژه دستگاه گوارش و سینه هستند. بنابراین از خوردن غذاهای کنسروی تا حد ممکن خودداری کنید. این خوراکی ها به دلیل ترکیب هایی که دارند زمینه ساز اضافه وزن نیز هستند.

۲/ چرب ها

شاید به ظاهر خوردن یک پاکت سیب زمینی سرخ کرده، یک همبرگر داغ و پرچرب همراه با پنیر پیتزای فراوان، یک عصرانه پرچرب مثل کیک خامه ای، خوشمزه و خاص باشد اما مصرف مواد غذایی چرب زمینه ساز تجمع چربی در نقاط مختلف بدن است.

بخوانید

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

پیش تر اطلاعاتی راجع به بیماری صرع به شما عزیزان ارائه دادیم. سابقه شناخت بیماری صرع به دوران یونان باستان می رسد. یونانی ها نه تنها در آن زمان صرع را بیماری نمی دانستند، بلکه آن را حالتی مقدس می نامیدند که باعث تشنج می شود! هرچند بقراط یک خط بطلان اساسی روی این فرضیه کشید و بعد از آن، دانش ما در خصوص این بیماری کم کم گسترش پیدا کرد. با این حال هنوز هم در قرن بیست و یکم این بیماری کمی مهجور است. فرقی نمی کند که خودتان به این بیماری مبتلا هستید یا یکی از اطرافیان تان؛ این پیشنهادها را در برخورد با صرع جدی بگیرید.

۱/ اگر مبتلا به صرع هستید یا می خواهید با فرد مبتلا به این بیماری ازدواج کنید، از مشاوره قبل از ازدواج به خصوص مشاور ژنتیک غافل نباشید.

۲/ یادتان باشد زنان بیمار مبتلا به صرع هنگام بیماری هم باید تحت نظر پزشک متخصص زنان باشند و هم متخصص مغز و اعصاب.

۳/ سندورم تخمدان پلی کیستیک در زنان مصروع نسبتا شایع است. پس اگر دچار علائمی از جمله افزایش موی بدن، کیست های متعدد تخمدانی، نامنظم بودن قاعدگی و چاقی مفط هستید، نزد یک پزشک متخصص زنان و زایمان بروید.

۴/ وقتی بیمار مبتلا به صرع دچار حمله می شود باید لباس های تنگ او را آزاد کنید. دکمه ها و سرآستین را باز کنید و اجازه دهید که هوا در اطرافش به خوبی جریان داشته باشد.

۵/ فرد مبتلا به صرع را هرگز برای مدت طولانی تنها نگذارید چون اگر دچار تشنج شود و اقدامات درمانی کمی دیر صورت گیرد، ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای او به وجود بیاید.

بخوانید

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

اگر شما هم از نوشابه های رژیمی و شیرین کننده های مصنوعی برای کاهش وزن و جلوگیری از بیماری هایی مثل دیابت استفاد می کنید خوب است بدانید که یافته های یک تحقیق جدید خلاف عقیده شما را نشان می دهد. کارشناسان بر اساس این تحقیق که روی موش های آزمایشگاهی و انسان ها انجام شده به این نتیجه رسیده اند که شیرین کننده های مصنوعی مانند ساخارین، سوکرالوز و آسپارتام می توانند سطح قند خون را بالا ببرند، حتی بیشتر از مصرف زیاد شکر معمولی.

دانشمندان دریافته اند که ساخارین، سوکرالوز و آسپارتام از طریق تغییر شدید در ترکیب میکروار گانیزم های موجود در اندام های داخل شکم باعث بالا رفتن سطح قند خون می شوند. این میکروار گانیزم ها که عمدتا از نوع باکتری هستند در اندام های گوارشی حضور دارند و به تغذیه و سیستم ایمنی ما کمک می کنند. تعداد این میکروار گانیزم ها به چند تریلیون می رسد و اخیرا دانشمندان تحقیقات زیادی در ارتباط با نقش آنها در سلامت بدن انجام داده اند.

در تحقیق یاد شده محققان به آب آشامیدنی موش ها ساخارین، سوکرالوز و آسپارتام اضافه کردند و دریافتند که سطح قندخون آنها بیشتر از موش هایی بود که آب و شکر نوشیده بودند. اگرچه این سه ماده شیرین کننده ترکیبات متفاوتی هستند ولی مصرف تمام آنها نتایج مشابهی به دنبال داشت. دانشمندان همچنین ۴۰۰ انسان را نیز مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که باکتری موجود در سیستم گوارش کسانی که از شیرین کننده های داخل شکم دیگران بود. در این افراد همچنین میزان سطح قند خون ناشتا هم بیشتر بود.

بخوانید

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

با دوکان لاغر شوید!

اگر کمی و فقط کمی به حواشی زندگی افراد مشهور و به اصطلاح ستاره ها علاقه مند باشید، می دانید که کیت میدلتون ، عروس خانواده سلطنتی انگلستان قبل از عروسی اش برای مدتی کوتاهی رژیم لاغری گرفت به نام رژیم «دوکان». رژیم دوکان را یک متخصص فرانسوی به اسن پیر دوکان طراحی کرده که پایه و اساسش مثل رژیم اتکینز پروتئین زیاد است البته با کربوهیدرات و چربی کم.

مرحله اول (رژیم + ۲۰ دقیقه پیاده روی)

منابع غذایی شما در این مرحله فقط پروتئین خالص است. یعنی گوشت گاو و گوساله کم چرب، مرغ، جگر مرغ، بوقلمون، شترمرغ و بلدرچین و محصولات دریایی، پروتئین گیاهی مانند سویا و محصولات لبنی بدون چربی و دو عدد تخم مرغ کامل. در ضمن می توانید روزی ۱/۵ لیتر آب یا انواع نوشیدنی های بدون قند و شکر بنوشید به علاوه ۱/۵ قاشق غذاخوری سبوس جو. در ضمن گوشت گوسفند، گوشت گاو پرچرب، شیر و لبنیات پرچرب، میوه، حبوبات، قند و شکر، نان، برنج، ماکارونی و … در این مرحله غیر مجازند.

مرحله دوم (رژیم + ۳۰ دقیقه پیاده روی)

خوش آمدید! در این مرحله سبزیجات به برنامه غذایی شما اضافه می شود؛ یعنی در این باید به تناوب جای روزهای «فقط پروتئین» را با روزهای «پروتئینی + سبزیجات» عوض کنید. مصرف انواع سبزیجات به غیر از سبزیجات نشاسته ای و دو قاشق سبوس در این مرحله مجاز است.

بخوانید

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

۱/ درمان دو بخشی

زنبور درمانی شامل دو بخش است ؛ یک بخش آن استفاده ازفرآورده های زنبور برای درمان درد است و بخش مهم و مورد نظر ما استفاده از نیش زنبور برای درمان است. اما بخش دیگر استفاده از ترکیب های جانبی زنبور برای درمان است.

۲/ بره موم

محمد جزایری معتقد است زنبورها همراه فرآورده اصلی خود یعنی عسل چند محصول دیگر نیز تولید می کنند. از جمله رویال ژل ، موم ، بره موم و گرده گل که هر کدام از این فرآورده ها خواص خاص خود را دارند. برای مثال رویال ژل غذای ملکه زنبورهاست که تنها چند روز به شفیره ها داده می شود. بره موم خاصیت ضد میکروبی دارد و می تواند در بهبود و درمان بیماری های میکروبی و ویروسی از قبیل سرما خوردگی، بعضی از اختلال های تنفسی، گلودرد و بعضی از عفونت ها موثر است.

بخوانید


  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

چندی پیش در مورد شاد بودن ، راز سلامتی مطالبی را ارائه دادیم امروز می خواهیم به شما بگوییم که تنهایی آخر دنیا نیست! به ندرت پیش می آید که کسی تنهای تنها باشد. همیشه حداقل یک یا دونفر در اطرافیان هستند که اتفاقا دل شان می خواهد شما را ببینند. افرادی که احساس تنهایی زیادی می کنند آنهایی هستند که تصور می کنند نباید مزاحم کسی شوند و از آنها کمک بگیرند. برای همین در لاک خود فرو می روند. ارتباط تان را با دوستانتان قطع نکنید.

هیچ کس تنها نیست

گاهی یک گپ و گفت چند دقیقه ای معجزه می کند. اگر از خانواده و دوستان تان دور هستید یادتان باشد تلفن هست. به آنها زنگ بزنید. این روزها پیدا کردن دوستان دوران مدرسه و دانشگاه کار چندان سختی است. بعد از مدت ها همه را دور هم جمع کنید و دوستی ها را از نو بسازید.

بخوانید

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

چندی پیش در مورد بیماری هایی که باعث کمردرد می شوند! صحبت کردیم. در این مطلب اطلاعاتی در مورد کمردرد و آمارهای جهان به شما می دهیم و توصیه هایی برای بهبود این بیماری داریم.

  • باورتان می شود که ۸۰درصد مردم جهان در طول زندگی خود به نوعی کمردرد را تجربه می کنند؟! حتی ۳۷ درصد بچه های ۶ تا ۱۵ ساله هم از کمردرد نالان هستند!
  • بعد از سردرد، درد کمر شایع ترین عارضه آدم های این دوره زمانه است. زندگی بدون تحرک و چاقی، افزایش آسیب پذیری مهره های کمر شده و بیشتر متخصصان معتقدند ماهیت ۷۰ درصد کمردرد  مکانیکی ناشی از عدم تحرک است و از شرایط نامناسب کار، وضعیت نادرست بدن و عوامل محیطی ناشی می شود. بیایید کاری کنیم که تا آخر عمرمان بتوانیم سرپا بمانیم.
  • معلولیت های ناشی از ضایعات کمری شایع ترین و در عین حال مهم ترین عامل ایجاد محدودیت های حرکتی در گروه های سنی زیر ۴۵ سال است و خوب است بدانید علت ایجاد این معلولیت ها ابتلای بیمار به فتق دیسک مهره های کمری است و به دلیل فشار دیسک بر اعصاب نخاعی، فرد دچار فلج اندام تحتانی می شود.
  • کمردرد، یکی از عوامل ناتوانی افراد بین ۴۵ تا ۶۵ سال است که باعث آن انجام کارهای بدنی شدید و سنگین، در وضعیت نادرست قرار گرفتن بدن در فعالیت روزانه، خم شدن های غیر استاندارد، چرخش های مکرر و ناگهانی عضلات پشت و شکم و کوتاه شدن برخی عضلات است.
  • بخوانید
  • هادی ساور