مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

کم شنوایی کودکان را جدی بگیرید!

اگر فرزندتان بدون زمینه خاصی مانند اختلاف والدین، بعضی نابسامانی های خانوادگی، مشکلات مدرسه و آموزشی دچار افت تحصیلی شده است، یکی از علت ها مشکل شنوایی است. اگر ردیف اول کلاس بنشینند، مشکلی نیست. اما به محض اینکه کمی از نیمکت اول دورتر شوند با هر نوع آموزشی، قطع ارتباط می کنند. کم شنوایی که علت مختلفی دارد، یکی از دلایل افت تحصیلی مخفی دانش آموزان است. در کشور ما آمار دقیقی از تعداد کودکان کم یا ناشنوا وجود ندارد و شاید به همین علت بسیاری از کودکان، دچار افت تحصیلی بدون علت می شوند. آمارهای جهانی اما نشان می دهد از هر 10 هزار کودک، 3 کودک دچار افت شنوایی هستند که این آمار تقریبا برای کشور ما هم صادق است. مشکلات شنوایی مادرزادی از کودکی قابل تشخیص بوده و آنچه درباره آن صحبت می کنیم، مشکلاتی است که والدین از آن بی اطلاع بوده و زمینه ساز افت تحصیلی دانش آموزان هستند. یکی از شایع ترین آنها «اوتیت میانی» است.

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

فشار چشم‌ خود را کم کنید

آخرین آمارهای رسمی سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد در حال حاضر بیش از 4 میلیون از جمعیت جهان به دلیل ابتلا به مشکل آب سیاه که معمولا با فشار چشم همراه است. نابینا شده اند. این مرکز پیش بینی کرده که تا سال 2020 میلادی این آمار به بیش از 12 میلیون نفر در سراسر جهان برسد. اما نکته مهم اینکه آمار ابتلا به این بیماری در کشورهای در حال توسعه مانند کشور ما 60 تا 90 درصد و در کشورهای توسعه یافته این آمار 50 درصد گزارش شده است. نزدیک به 80 درصد بیماران از مشکل خود آگاه نیستند و زمانی به این مشکل پی می برند که فشار چشم بالا باعث پارگی شبکیه شده است. کمی به اطرافتان دقت کنید شاید شما هم افرادی را ببینید که درست بعد از یک هفته، وقتی آنها را دوباره ملاقات می کنید، چشمشان پانسمان شده و علت آن آسیب شبکیه چشم است.

فشار چشم بیماری است یا این فشار به طور طبیعی در چشم وجود دارد؟

فشار چشم بستگی به میزان تولید و خروج زلالیه و فشار وریدی اپی اسکرال دارد. زلالیه مایعی است که در چشم ترشح شده و در ناحیه اتاق اقدامی چشم شکل اتاق را حفظ کرده و نقش تغذیه ای و خروج مواد زائد را دارد. ترشح بیش از حد این مایع باعث بالا رفتن فشار چشم می شود. در واقع در صورت بروز این مشکل فشار چشم بالا رفته و به بیماری تبدیل می شود.

  • هادی ساور