مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

۲۰ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

برای تهیه کیک پای سیب و گردوی خوشمزه به این صورت عمل کنید:

۱/ فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد ا پیش گرم کنید . قالبی با عمق ۷ سانتیمتر و ابعاد ۹ در ۲۵ سانتی متر را چرب کنید . کف و دیواره های قالب را با کاغذ روغنی بپوشانید طوری که حدود ۵ سانتیمتر از لبه های آن بیرون بزند.

۲/ کره را در یک تابه کوچک روی حرارت متوسط آب کنید . کره آب شده را به یک کاسه منتقل کنید . شکر ، آرد و بیکینگ پودر را به کره بیفزایید و هم بزنید .

۳/ تخم مرغ را هم در این کاسه بشکنید و با دیگر مواد به خوبی مخلوط کنید . حالا نوبت افزودن سیب ، وانیل و شیر است. پس از مخلوط کردن آنها با دیگر مواد ، ادویه مخلوط و سه چهارم گردو هارا هم اضافه کنید . این مواد را با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند .

بخوانید

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

روش هایی برای پخت زودتر غذا!

۱/ با حرارت شروع کنید. قبل از هر چیز، اجاق گاز را روشن کنید، سپس سرخ کن را آماده کرده، ظرف های مورد نظر را از قبل گرم کنید و بگذارید آب، جوش بیاید. چند دقیقه طول می کشد تا وسایل آشپزی، ظرف ها و آب گرم شوند. آب جوش همیشه نقطه آغاز است.

۲/ برای خرد کردن سبزیجات پخته یا سبزیجات ترد و خام در کاسه یا ماهی تابه، از قیچی آشپزخانه استفاده کنید.

۳/ همه مواد غذایی مورد نیازتان را در صافی گذاشته و زیر آب سرد بشویید. تا بقیه کارها آماده می شود، سبزیجاتی را هم که قرار است در ادامه از آنها استفاده کنید، بشویید. صیفی جاتی چون هویج و کلم را پس از پوست کندن و خلال کردن بشویید.

۴/ اگر قرار است در غذای تان، از سیر، زنجبیل یا فلفل خرد شده به صورت همزمان استفاده کنید، همه را با هم آماده کنید؛ یعنی سیر و زنجبیل را پوست بکنید، فلفل ها را پاک کنید و یک دسته کنید، سپس همه را با هم برش بزنید و ریز کنید.

۵/ تکه های بزرگ مواد غذایی در مقایسه با تکه های کوچک تر و خرد شده، برای پخت به زمان بیشتری نیاز دارند. من معمولا کتلت های مرغ را نصف می کنم تا سریع تر پخته شود. برای پختن سبزیجات هم همین کار را می کنم.

بخوانید

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

با سلام خدمت کاربران عزیز سایت پرشین طب، امروز با یک سالاد خوب و رژیمی در خدمت شما هستیم که هزینه ی زیادی نداره و می توانید به راحتی آن را در منزل تهیه کنید.

طرز تهیه سالاد سبز گردو و پرتقال با مرغ گریل شده

۱/ سینه مرغ را با کمی روغن زیتون، نمک و فلفل آغشته کنید و به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید. مرغ مزده دار شده را روی کباب پز گریل کنید. یا روی صفحه گریل دستگاه ساندویچ ساز (که از پیش گرم شده) بپزید. بعد از پخت مرغ را در ظرفی بگذارید و برش هایی روی آن بزنید تا خنک شود.

۲/ گردو را در یک تابه بدون روغن حرارت دهید و دائم هم بزنید تا بوی آن بلند شود. بعد گردو را کنار کناری بگذارید تا خنک شود. پرتقال ها را پوست بگیرید. سپس پوست نازک سفید رنگ روی گوشت پرتقال را جدا کنید.

۳/ گوشت پرتقال آماده شده را به همراه برگ های ظریف اسفناج و کاهوی خرد شده در کاسه ای بریزید. کرن بری خشک، گردوی خنک شده و پیاز را هم به مواد اضافه کنید و آنها را با هم مخلوط کنید.

بخوانید

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

اگرچه آرتروز یک بیماری قابسل کنترل است ولی در حال حاضر درمان قطعی برای آن وجود ندارد. حال تحقیقی انجام شده است که هدف آن درمان آرتروز بدون عوارض منفی دارو بر دیگر بخش های بدن است. امروزه داروهای معمول برای آتروز شامل مسکن ها و داروهای ضدالتهاب هستند. داروهای جدیدتر که برای کاهش التهاب از طریق انسداد علائم التهاب طراحی شده اند موثر هستند ولی متاسفانه می توانند تاثیرات منفی شدیدی مانند عفونت در پی داشته باشند زیرا این داروها در دیگر بخش های بدن نیز موجب توقف کار سیستم ایمنی می شوند. تحقیقی که از آن یاد کردیم به دنبال یافتن دارویی بود که به طور خاص به قسمت های مبتلا به آرتروز رسانده شود و از سوی دیگر عوارض منفی دیگر داروها را نداشته باشد.

محققان این پژوهش معتقدند که این روش با افزایش تمرکز دارو می تواند باعث موثرتر شدن درمان و کاهش عوارض منفی از یک سو و کاهش دوز مصرفی دارو و در نتیجه کاهش مخارج درمان از سوی دیگر شود.

داروهای افسردگی و سلامت دندان

گروهی از محققان دانشگاه مک گیل دریافته اند کسانی که داروهای ضدافسردگی مصرف می کنند بیشتر با احتمال عدم موفقیت ایمپلنت های دندانی روبه رو می شوند. از آنجایی که گفته شده داروهای رایج ضدافسردگی عاملی برای افزایش خطر شکستگی استخوان ها و ضعف سازو کار تشکیل استخوان ها به حساب می آیند، دانشمندان کنجکاو بودند که اثر آنها را روی ایمپلنت های دندانی هم مطالعه کنند و با کمال شگفتی دریافتند که اثر منفی این داروها روی ایمپلنت های دندانی بسیار شدید است. به عقیده محققان بهتر است افرادی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند برای انجام پروتزهای دندانی، یا هر پروتز دیگری با پزشک خود در رابطه با مصرف داروهای ضدافسردگی مشورت کنند

بخوانید

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

بلغم و سودا؛ متهمان شماره یک

دلایل زیادی برای سکته های مغزی وجود دارد که یکی از مهم ترین این دلایل از دیدگاه طب سنتی انباشت مواد بلغمی، سوداوی یا تجمع مواد بلغمی و سوداوی با هم در بدن ایت. طب جدید رسوب کلسیم و کلسترول در عروق را دلیل سکته می داند. برخی از مواد غذایی که خورده می شوند مضر هستند و در کبد و سیستم گوارشی هضم نمی شوند به همین دلیل به حالت سرگردان در جریان خون قرار می گیرند و به صورت تدریجی در عروق رسوب می کنند. رسوب این مواد باعث تنگ شدن رگ می شود و کوچک ترین ماده بلغمی یا لخته خون می تواند باعث ایجاد سکته مغزی یا قلبی شود. بلغم خالص به حالت درشت و بزرگ است و از سیستم عروقی عبور می کند و به عروق مغز می رسد و در آنجا به شکل آمبولی چربی، رگ را می بندد.

پیچیدگی داری؟

شکل عروق در ایجاد سکته می تواند تاثیر داشته باشد، اگر زاویه پیچش عروق در بدن به گونه باشد که امکان عبور مواد را از خود به راحتی ندهد، می تواند باعث رسوب شود و رسوب های جمع شده بعد از مدتی به سمت قلب و مغز حرکت می کنند و سکته را به وجود می آورند. تکه های چربی سرگردان در داخل عروق به راحتی به دیواره آنها می چسبند و به مرور زمان با بستن عروق باعث سکته می شوند. افرادی که با مشکل شکا عروق به حالت یاد شده مواجه هستند این احتمال رسوب خیلی بیشتر از سایر افراد است. باریک بودن و نازک بودن عروق در برخی از افراد آنها را مستعد سکته مغزی می کند. علاوه بر شکل رگ ها، فشارهای عصبی و افسردگی یکی دیگر از دلایل سکته است و افرادی که بیش از سایرین عصبانی می شوند، در معرض سکته قلبی و مغزی قرار دارند.

بخوانید

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

زندگی بالا و پایین زیادی دارد و مدام باید در تب و تاب بود تا ریتم زندگی از مسیر معمول خود خارج نشود و به اصطلاح آب در دلمان تکان نخورد. ولی با وجود این، گاهی سخت می گذرد و گاهی آسان و بی دغدغه، آنچنان که گذر عمر را هم متوجه نمی شویم. اما چقدر بد است که بعضی از درس ها را دیر یاد می گیریم و باید حسرت روزهای گذشته را بخوریم. کاش این درس ها کتاب می شد؛ کتاب زندگی.

۱/ قوانین متعددی برای یک پدر و مادر خوب بودن وجود دارد: باید صدایتان را از یک حدی بالاتر نبرید؛ از حرکت های ناگهانی بپرهیزید؛ تمام افکار مخرب را در ذخن خود نگه دارید و بروز ندهید؛ راهی را بیابید که از طریق آن در کنار فرزندان تان از زندگی لذت ببرید حتی اگر این کار ریسک پذیر باشد.

۲/ مراقب دوستان تان باشید زیرا زمانی فرا می رسد که بودن در کنار آنها دیگر برایتان سرگرمی محسوب نمی شود و دلیلی برای دوست داشتن پیدا نمی کنید جز این که دل به عادات روزمره و طولانی مدت ببندید.

۳/ ظرف بزرگی را کنار در ورودی قرار دهید و زمانی که از بیرون وارد منزل می شوید کلیدهای خودرو، کیف پول جیبی و عینک را داخل آن قرار داده و موبایل خود را نیز در آنجا بگذارید تا شارژ شود. صبح که قصد دارید از منزل خارج شوید نه تنها وقت اضافه ای برای پیدا کردن این وسایل صرف نمی کنید بلکه همه آنها در کنار هم و یکجا قرار دارند و به راحتی می توانید آنها را برداشته و از منزل خارج شوید بدون اینکه حتی یکی از آنها را جا بگذارید.

بخوانید

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

 باید مجرد باشی تا بفهمی زوج های پیرامونت خوشبخت هستند یا نه؟ می گویید مگر می شود، بله می شود. چون زوج هایی که از زندگی و روابط زناشویی شان راضی اند مجردها را تشویق به ازدواج می کنند و راهکارهای به زعم خودشان بی برو برگرد و ناب ارائه می دهند. اما آنهایی که دل خوشی از همسر و زندگی شان ندارند از قیمت پوشک بچه «که با هر خرابکاری یک وجب بچه کلی خرج روی دستشان می گذارد» تا اجاره خانه را بهانه کرده و به مجردها اولتیماتوم می دهند که ازدواج خیری ندارد.

کاری به این نداریم که از زندگی خودتان راضی هستید یا نه ، کاری به این هم نداریم که موافق ازدواج هستید یا مخالف؛ بی زحمت به حریم خصوصی آدم ها احترام بگذارید. لطفا وقتی چشم تان به یک فرد مجرد افتاد فکر نکنید با یک موجود فضایی طرف هستید که باید زیر و بم زندگی اش را بیرون بکشید و سر از همه اموراتش دربیاورید. این اجازه را به خودتان ندهید که با پیشنهادهای شاهکارتان کلافه شان کنید. گاهی حرف ها، گوشه کنایه ها و سوالات بی مورد اطرافیان به اصطلاح خیرخواه بیشتر از تنهایی برای مجردها آزار دهنده است. بدانید مجردها در بیشتر مواقع جمله گستاخانه «به شما چه مربوط» را نجیبانه قورت می دهند و برای اینکه پاسخگوی سوالات ریز و درشت تان شوند حتی مجبور می شوند لب به دروغ باز کنند. می دانیم نیت تان خیر است اما «و لا تجسسوا» را آویزه گوش تان کنید و از کنجکاوی بی مورد در زندگی دیگران بپرهیزید.

بخوانید

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

یافته های تحقیقی که در دانشگاه بوستون آمریکا انجام شده است نشان داده است که خوردن غذاهای پروتئینی می تواند موجب کنترل فشار خون شود. در این تحقیق، طی یک دوره ۱۱ ساله مشخص شد کسانی که بیشترین میزان پروتئین را مصرف کرده بودند (یعنی بیش از ۱۰۰ گرم در روز) نسبت به کسانی که کمترین میزان پروتئین را مصرف کرده بودند (یعنی به طور میانگین ۵۸ گرم در روز)، ۴۰ درصد کمتر در معرض خطر فشار خون قرار داشتند.

دلیل احتمالی این امر این است که هم در پروتئین حیوانی و هم در پروتئین گیاهی ماده ای به نام آرژینین وجود دارد. این ماده آمینواسیدی است که باعث گشاد شدن رگ ها و در نتیجه کاهش فشار خون می شود. این تحقیق همچنین نشان داد که افزودن میزان زیادی فیبر به رژیم غذایی پروتئینی اثر بیشتری در پایین آوردن فشار خون بر جای می گذارد.

بخوانید

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

اغلب پزشکان آزمایش PSA برای تشخیص سرطان پرستات را قبول ندارند و معتقدند این آزمایش دقت لازم را ندارد. اما محققان دانشگاه جورجیای جنوبی برای تشخیص این بیماری راه حل بهتری را پیشنهاد داده اند. طبق این دستاورد جدید فقط نیاز به یک آزمایش خون ساده است تا بر اساس میزان سه نوع چربی در خون نتیجه مشخص می شود. نکته جالب اینجاست که رژیم غذایی مردان در افزایش این چربی ها موثر نیست و سرطان پروستات منجر به افزایش آنها می شود.

ورزش و بهبودی اثر بخشی داروهای شیمی درمانی 

نتایج یک تحقیق که در نشریه آمریکایی «فیزیولوژی» منتشر شده نشان داده است که همراه شدن ورزش با شیمی درمانی می تواند باعث بهبود اثربخشی این شیوه درمانی برای از بین بردن تومورهای سرطانی شود. این پژوهش در آغاز برای بررسی این موضوع بود که آیا ورزش می تواند در مقابل اثر زیانبار دارویی دوکسورابیسین بر قلب بیماران سرطانی، از آنها محفظت کند یا خیر.

بخوانید

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

اگر می خواهید دوقلوهایتان همیشه کنار هم باشند، باید بیش از بچه های دیگر درباره رفتارهایتان با آنها دقت کنید. به این معنی که کاری کنید که از کودکی تا لحظه ای که از خانواده جدا شده و زندگی جدیدی را تشکیل می دهند، تفاوتی احساس نکرده و راه شان را درست پیدا کنند.

۱/ همرنگ هم باشند

پدر و مادرها دوست دارند دوقلوهایشان لباس همرنگ و هم شکل بپوشند تا زیبایی و خاص بودنشان بین بچه های دیگر مشخص تر شود. اما ناخواسته از یک رفتار روانشناسی مثبت پیروی می کنند. به این ترتیب که با این کار کودک شما در هر سنی که باشد با خواهر یا برادر دوقلوی خود تفاوتی احساس نکرده و نسبت به او حسادت نمی کند. این رفتار به ویژه در سن ۳ تا ۶ سالگی که سن حسادت کودکان به یکدیگر است، نکته مهمی است.

۲/ همسان بخرید

اگرچه معمولا والدین سعی می کنند برای بچه هایی که سن شان نزدیک به هم است، هدیه، لباس، کفش و … به طور همزمان بخرند تا بچه ها ناراحت نشوند؛ اما درباره دوقلوها این قضیه جدی تر است. برای خرید هر وسیله ای به ویژه زمانی که از نظر عقلی، بیشتر متوجه می شوند، دقت کنید همه وسایل آنها باید از هر نظر همسان باشد، به این ترتیب متوجه می شوند والدین به آنها توجه یکسان دارند.

بخوانید

  • هادی ساور