مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

۱۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ال-کارنیتین دوست دستگاه گوارش نیست!


این بیماری ها را درمان می کند

یکی از موارد تجویز ال کارنیتین برای افرادی است که کلسترول بالا دارند زیرا در این افراد کلسترول بالا خطر بروز سکته قلبی و مغزی را افزایش می دهد. بالا رفتن کلسترول نیز می تواند ناشی از استرس و اضطراب و حالت های عصبی یا مصرف بیش از اندازه مواد غذایی با چربی بالا ، به ویژه چربی اشباع باشد. این دارو همچنین در ورزشکاران برای افزایش مزیان انرژی استفاده شده و ماده نیروزا محسوب می شود.

برای لاغری نیست

به تازگی این دارو در داروخانه ها به عنوان داروی کاهش وزن به فروش می رسد. در واقع باور بر این است که این این دارو سوخت و ساز چربی ها را تسریع کرده و باعث کاهش وزن می شود اما این دارو فقط میزان کلسترول بالا را تنظیم کرده و می تواند سوخت و ساز بدن و نه سوخت و ساز چربی را کنترل کند اما هیچ مطالعه ای نشان نداده که مصرف این دارو به طور خاص باعث کاهش وزن می شود.

عوارض گوارشی دارد

این دارو که به صورت قرص ، پودر و کپسول و ویال خوراکی در دسترس است ، حداکثر با دوز ۵۰۰ تا هزار میلی گرم در روز قابل استفاده است. به عبارتی همراه با وعده غذایی می توان آن را مصرف کرد. از عوارض این دارو می توان به توع ، استفراغ و اسهال اشاره کرد. این عوارض گوارشی می تواند بدن فرد را با کم آبی ، دفع املاح ضروری بدن ، به هم خوردن پمپ سدیم – پتاسیم و دفع مواد ضروری بدن به دلیل اسهال و استفراغ مواجه کند. تب ، تپش قلب ، بی قراری و در مواردی افزایش فشار خون نیز از دیگر عوارض مصرف این دارو است.

کارنیتین طبیعی

اگرچه کارنیتین به طور طبیعی در بدن ساخته می شود اما در بعضی خوراکی ها هم وجود دارد. غذاهایی که کارنیتین دارند عبارتند از: گوشت قرمز ، ماهی ، مارچوبه ، بوقلمون ، جوجه ، تخم مرغ ، دانه های مغزدار مانند بادام ، پسته ، فندق ، گردو و لبنیات کم چرب.

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

آینده افسرده است؟

آینده افسرده است؟

سازمان بهداشت جهانی اخیرا اعلام کرده است که سال ۲۰۲۰ افسردگی به دومین عامل ناتوانی و از کار افتادگی افراد در سراسر دنیا تبدیل می شود. افسردگی به هیچ وجه مساله بی اهمیتی نیست و آن گونه که بعضی تصور می کنند بیماری شیک و مد روزی هم نیست. افسردگی مانند سرماخوردگی نیست که بر اثر گرم و سرد شدن بدن یا ورود ویروس بروز کند. بلکه عوامل روحی روانی زیادی در ابتلا به آن دخیل هستند؛ مانند شکست کاری ،ورشکستگی ، جدایی ، از دست دادن عزیز ، بیکاری ، مشکلات خانوادگی ، اختلافات زناشویی و …

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

راه درمان زبان مودار!


حتما این ضرب المثل را شنیده اید که: “از بس حرف زدم ، زبانم مو درآورد” این شاید در نگاه اول ضرب المثل باشد. اما این یک واقعیت علمی است! زبان می تواند مودار باشد. اما به غیر از این اتفاق خاص ، ممکن است زبان دچار مشکلات دیگری هم بشود. برای اینکه فرق زبان سالم و مشکل دار را متوجه شوید ، پس از مطالعه مطلب ، دقیقا به ساختار زبان تان نگاه کنید. زبان باید ساختار یکنواخت و تقریبا صافی داشته باشد. به این معنی که دانه های خاصی که روی زبان قرار دارند ، نباید برجسته شده و ساختاری غیر عادی روی زبان ایجاد کنند. در وسط زبان نیز خط نامحسوس وجود دارد. این خط نیز نباید به شکل شیار یا شکاف درآید. این مساله نشان دهنده مشکلی در فضای دهانی است.

« مــو » روی زبان

برخلاف آنچه در اصلاحات عامیانه وجود دارد زبان هیچگاه مو در نمی آورد. پس موهایی که گاه روی زبان دیده می شوند چیست؟ در واقع آنچه به شکل مو روی زبان به وجود می آید تجمع ماده ای به نام کراتین روی پرهای زبان است که به شکل ضایعه هایی طویل در آمده است. شایع ترین دلیل این ضایعه ، سیگار کشیدن بیش از اندازه  است. هر چند در کسانی که به دلیل ناتوانی هایی قادر به انجام امور بهداشتی دهان و دندان نیستند و میان افرادی که رادیوتراپی انجام می دهند نیز این مشکل دیده می شود.

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

روغن زیتون بخور ؛ دود نخور!

محققان می گویند برای سالم ماندن در میان آلودگی ها می توانید سراغ بعضی گیاهان دارویی بروید. زیتون یکی از آنهاست که اجازه نمی دهد آلودگی هوا شما را از پا در بیاورد. به نوشته هلث ، محققان دانشگاه هاروارد ثابت کرده اند که روغن زیتون به شکل فوق العاده ای اثر آلودگی هوا در بدن را کاهش می دهد. از نظر این پژوهشگران تنها مصرف چند قاشق از روغن زیتون در روز می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، سکته مغزی و حتی زوال عقل را هم به شکل قابل توجهی کمتر کند.

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

بیماری هایی که به نام کاشفشان نامیده شده اند!


چند وقت پیش یکی از اقوام با من تماس گرفت و تا گوشی را برداشتم گریه امانش را نداد. وقتی با نگرانی دلیلش را پرسیدم گفت: “آزمایش دادم و تو جواب نوشته احتمال بیماری هاشیموتو. یعنی من میمیرم؟” گاهی اسم بعضی بیماری ها را که می شنویم توی دلمان خالی می شود چون کاملا به گوش مان ناآشنا هستند ، چون بعضی از این بیماری ها به نام کاشف شان نام گذاری شده اند. گاهی هم اسم بیماری زیاد به گوشمان خورده است اما نمی دانیم همان نام کاشف شان است.

۱/ بیماری آلزایمر؛ آلویس آلزایمر

اولیه جرقه کشف بیماری آلزایمر به سال ۱۹۰۱ بر می گردد. آلویس آلزایمر ، پزشک المانی در یک مرکز نگهداری بیماران روانی به بیماری ۵۱ ساله برخورد کرد که علائم بالینی کاملا ناشناخته ای مانند فراموشی ، از دست دادن حافظه کوتاه مدت ، عدم برقراری ارتباط با دیگران و دوره های خشم شدید داشت. این بیمار سال ها ذهن آلزایمر را به خود مشغول کرده بود ، به همین دلیل در سال ۱۹۰۶ پس از مرگ بیمار درخواست کرد پرونده اش را به آزمایشگاه کراپلین در مونیخ ارسال کنند. آلزایمر با کمک دو پزشک ایتالیایی مطالعاتش را روی این بیماری متمرکز و سرانجام آن را شناسایی کرد.

۲/ التهاب تیروئید مزمن یا هاشیموتو؛ هاکارو هاشیموتو

با شروع جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴ ، هاکارو هاشیموتو ، پزشک ۳۳ ساله ژاپنی مجبور به ترک اروپا و بازگشت به خانه شد. او نوعی التهاب تیروئیدی مزمن را شناسایی کرد که بعدها به نام خود او “تیروئیدیت هاشیموتو” نامیده شد.

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

صندل های لاانگشتی چه آسیب هایی می رسانند؟

اینها را نخرید!

بدترین نوع صندل ها ، صندل های لای انگشتی می باشند. این مدل ها با اینکه برای استفاده راحت هستند ، می توانید آنها را بپوشید و سریع از پا خارج کنید اما به چند دلیل اساسی برای سلامتی تان خوب نیستند. این ها خطراتی هستند که با پوشیدن همین بند انگشتی ها تهدیدتان می کنند.

۱/ آسیب به تاندون ها

فقط یک بند باریک دارند و باید از همین طریق پا را سر جایش نگه دارد که قطعا این اتفاق بدون خم شدن پا و تلاش برای چسبیدن به کفی صندل اتفاق نمی افتد ، پوشیدن این صندل ها در طولانی مدت باعث استفاده بیش از حد از ماهیچه ها و ایجاد ورم زانو می شود. مساله دیگر مشکلاتی است که پوشیدن این صندل ها برای تاندون های پا ایجاد می کند. ورم زانو و مفاصل می تواند منجر به پارگی و حتی قطع نخاع تاندون ها شود و آثاری دردناک به جا بگذارد. استفاده بیش از حد از این صندل ها باعث ایجاد شست پای چکشی می شود. سندرمی که در آن استخوان شست پا با حالت طبیعی خودش را از دست می دهد و چون مرتب تلاش می کند به کفی صندل بچسبد حالتی خمیده و غیر طبیعی پیدا می کند. این مسئله حتی باعث تشکیل پینه یا بدتر شدن پینه های موجود بر روی پاها نیز می شود.

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

گیاهی که مومن را شاد می کند و کافر را خشمگین

خاصیت گیاه حنا

اگر از شما بپرسند که پیامبر اکرم (ص) خرج کردن یک درهم برای چه کاری را برتر از خرج هزار درهم در راه خدا می دانستند ، چه جوابی می دهید؟ احتمالا هر چیزی به ذهنتان می رسد به غیر از خضاب! کلمه خضاب که ممکن است تا به حال به گوش خیلی از جوان تر ها نخورده ، در فرهنگ اسلامی به معنای رنگ کردن موی سر و صورت و همچنین دست و پا با استفاده از گیاهانی همچون حنا و وسمه است. ماده اصلی ای که برای خضاب استفاده می شود ، حناست ، خیلی وقت ها این واژه مترادف با حنا بستن به کار برده می شود و در احادیث و روایات فراوان و همچنین منابع کهن طب سنتی ، از مصر گرفته تا ایران درباره اهمیت و فواید آن بحث شده است.

حنا از کجا می آید؟

گیاه حنا که گل های معطری به رنگ سفید یا سفید مایل به سبز دارد ، اغلب در نواحی گرمسیری رشد می کند و از ابتدا بومی منطقه مدیترانه بوده است. با این حال خواص فراوان و کاربردهای رنگ و وارنگش باعث شده که گیاه حنانه فقط در این مناطق بلکه در سراسر دنیا مشتریان پر و پا قرصی داشته باشد که دنبال خواص داوریی یا آرایشی اش هستند و تجارت های میلیارد دلاری راه انداخته اند. در ایران هم این گیاه خوشبو و پر خاصیت در کرمان و سایر نقاط گرمسیری مانند یزد پرورش داده می شود. هر چند طی سال های اخیر واردات حنا از کشورهایی مانند هند ، پاکستان ، افغانستان و … به شدت بازار حنای داخلی را کساد کرده است.

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

با این غذاها متابولیسم‌ تان را بالا ببرید

متابولیسم به مجموعه ای از سوخت و سازهای بدن گفته می شود. برای سلامتی بدن باید به فعالیت های روزمره و همچنین غذاهای مصرفی دقت بالایی داشته باشیم تا همواره زندگی سالم و به دور از بیماری را تجربه کنیم. غذاهایی که در زیر اشاره می شود در تنظیم و بالا بردن متابولیسم بدن تاثیر بسزایی دارد.

 felfel persianteb

فلفل قرمز تند

اضافه کردن کمی فلفل قرمز به غذا باعث تحریک متابولیسم می شود. فلفل تند مانند “هالوپینو” حاوی ترکیبی به نام ” کاپسسین” است. این ترکیب باعث افزایش فعالیت متابولیسمی بدن می شود. ترکیب های تند موجود در این فلفل ها تا مدت ها متابولیسم را فعال نگه می دارد.

saton persianteb

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

قبل از خرید مواد پلاستیکی به این علامت ها دقت کنید

هفت ماده؛ هفت خطر!

پلاستیک ها مواد شیمیایی مختلفی دارند که هر یک از آنها ممکن است خطرها و بیماری هایی ایجاد کنند. هر یک از این هفت علامت نماینده یک ماده شیمیایی هستند. آنها را به خاطر بسپارید و قبل از خرید دنبال شان بگردید.

01

علامت شماره یک:    

معمولا این علامت را روی بطری نوشابه ها ، آب معدنی ، آبمیوه ، دهانشویه ها ، سس سالاد و سس گوجه فرنگی می بینید. این علامت یعنی وسیله ای که در دست دارید از نوعی پلاستیک به اسم PET ساخته شده است. این ماده در اصل تا حد زیادی بی خطر است اما باید به شدت از گرم کردن یا داغ کردنش پرهیز کرد وگرنه باعث نشت مواد شیمیایی شده و ممکن است وارد جریان خون شود.

02

علامت شماره دو:    

این علامت بیشتر روی قوطی شامپوها ، شیشه شیر ، لوازم آرایشی ، مواد شوینده ماننده شوینده ظروف آشپزخانه و کیسه های خرید پیدا می شود و نماینده پلاستیک HDPE است. خطر این پلاستیک کم است ولی بعضی پژوهش ها نشان داده اند این ماده ممکن است شبیه هورمون جنسی استروژن عمل کند و باعث ناباروری در مردان یا رشد زودهنگام در بچه ها شود.

03

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

مصرف استامینوفن برای شکم درد

استامینوفن یک مسکن غیرمخدر است که می توان بدون نسخه آن را تهیه کرد و از آن برای برطرف کردن درد خفیف تا متوسط کمک گرفت. این قرص برای سردرد ، دندان درد ، درد آرتروز ، درد ناشی از جراحی کوچک یا تب استفاده می شود. برای اینکه بلع این قرص راحت باشد ، می توان آن را به شکل پودر در آورد و در ماست یا مربا ریخت. عوارض ناشی از مصرف استامینوفن معده درد ، اسهال ، تهوع ، تورم و حساسیت بالای شکم است. وقتی این قرص برای شکم درد استفاده می شود ، وضعیت را بدتر می کند زیرا خودش ایجاد درد شکمی می کند.

مصرف همزمان استامینوفن با داروهای ضد التهابی

اگر استامینوفن با داروهای غیر استروئیدی یا ضد التهابی مانند ایبوبروفن ، آسپرین یا داروی ضد انعقاد مثل وارفارین مصرف شود ، باعث نارسایی کلیه می شود.

  • هادی ساور