مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

۳۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

مزاج خود را بشناسید!

گرم و خشک

این افراد گرمایی بوده و معمولا فعالیت بدنی شان زیاد است. به مدیریت علاقه مند بوده و اغلب آنها را در پست های کلیدی می بینند. مدیران خوب و کارآمدی هستند اما زود عصبانی می شوند و البته از عصبانیت شان زود پیشمان می شوند. معمولا طعم دهانشان در ساعات های ابتدایی صبح، تلخ است. در خرداد باید تدابیری بیندیشند تا دچار مشکل مزاجی نشوند. باید از خوراکی های سرد استفاده کنند.

گرم و تر

صورت این افراد معمولا بر افرخته بوده و فشار خونشان بالاست. خوش اخلاق هستند. اگر کاری به آنها سپرده شود به خوبی آن را انجام می دهند اما نیاز به یادآوری مکرر دارند در غیر این صورت آن را به اتمام نمی رسانند. بنابراین به دلیل همین کارهای نیمه تمام شان اصوصلا درگیری فکری زیادی دارند. اشتهای آنها خوب است و زیاد می خوابند. مستعد بروز جوش های پوستی هستند. پس باید مواظب خوراکشان باشند.

ادامه مطلب ==> کلیک کنید

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

آیا جراحی چاقی برای شما هم موثر است؟

کاهش وزن یک تجارت چند صد میلیارد دلاری است. از وقتی که دوب برگرها وارد سفره های غذایمان شد، وزنمان هم به سرعت دوبرابر شد و حالا با 25 میلیون آدم چاق و دارای اضافه وزنی که در ایران زندگی می کنند، 10 برابر از آمار جهانی چاق تریم!

با چنین آمار نگران کننده ای جای تعجب نیست که بخواهیم دوباره به تناسب اندام برسیم و البته اغلب مان هم دوست داریم به سرعت یک چشم به هم زدن لاغر شویم، انگار که این همه چربی اضافه را ظرف یک دقیقه و یک ساعت و یک روز جمع کرده ایم! درست است که تنها کاهش 10 درصد از اضافه وزن بدن ، ریسک ما را برای ابتلا به سرطان، پرفشاری خون، بالا رفتن قند خون و... بیشتر می کند و حسابی حالمان می آورد اما آیا رژیم معجزه آسا برای لاغری وجود دارد؟

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

کم کردن جوش و خروش معده با این غذا ها

از صبح که بیدار می شوید معده تان مثل دیگ می جوشد. خوراکی ای می خورید و بعد کمی معده آرام می شود. یک ساعت دوباره معده می جوشد. حال تان خوب نیست و احساس می کنید گلوله آتش در معده تان افتاده و شعله هایش تا مری زبانه می کشد. باز هم خوراکی دیگری می خورید؛ کمی آرام می شوید. کمی مانده به ظهر باز هم حال تان بد است و این بار معده درد هم به آن اضافه می شود. مشکل تان را می شناسید، همان ریفلاکس قدیمی است که دست از سرتان بر نمی دارد. هر غذایی که می خورید یا نمی خورید برای تان دردسر ایجاد می کند و اغلب هم توصیه بر این است که این غذا و آن غذا را نخورید. اما اینجا می خواهیم از خوردن صحبت کنیم؛ اینکه افرادی مبتلا به ریفلاکس می توانند چه خوراکی هایی بخورند تا معده شان آرام شود و از خوردن لذت ببرند.

1/ جو برای صبحانه

بهترین صبحانه برای فرد مبتلا به ریفلاکس جوی دوسر است. به این رژیم غذایی، رژیم ضدریفلاکس می گویند. جوی دوسر حاوی فیبر است و این ماده به عنوان پر کننده معده، مانع از ریفلاکس می شود. کشمش یکی از ترکیب هایی است که باید آن را همراه با جوی دوسر بخورید تا علاوه بر تامین گلوکز مورد نیاز بدن، به دلیل ترکیب هایی که دارد، معده آرام شود.

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

دمنوش های گیاهی برای بهبود سرماخوردگی

وقتی سرما می خوریم، اولین احساس ما نسبت به خوراکی ها بی میلی و بی اشتهایی است، اگر کارمان به تنفر از هر چه خوردنی است نکشد! درد گلو، ضعف بدن و بی حالی و بی حوصلگی، باعث می شود غذا به سختی از گلویمان پایین برود. در اینجا دمنوش های گیاهی را بریتان معرفی می کنیم که در بهبود سرماخوردگی مناسب است.

1/ بابونه

یکی از دمنوش های مناسب برای رفع علائم سرماخوردگی بابونه است. مقداری از این گیاه را دم کرده و هنگام سرماخوردگی بنوشید تا سرماخوردگی شما زودتر برطرف شود.

2/ آویشن

برای رفع برخی از علائم سرماخوردگی مانند سرفه بسیار مفید است. می توانید از آویشن هایی استفاده کنید که شبیه چای کیسه ای بسته بندی شده و به فروش می رسند. کافیست یکی از این آویشن های کیسه ای را به مدت 10 دقیقه در آب جوش قرار داده، سپس میل کنید.

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

دو دلیل ایجاد سرطان

سلول های سرطانی وقتی فرصت عرض اندام پیدا می کنند که سیستم ایمنی ضعیف شده باشد یا تغییرات مولکولی و ژنتیکی شدیدی در سلول ها رخ دهد.

آمار نشان می دهد به طور کلی دو عامل می تواند باعث بروز سرطان در بدن شوند:

سیستم ایمنی به دلایلی آن قدر ضعیف شده باشد که از پس مهار سلول های سرطانی در مراحل اول برنیاید. این ضعف سیستم، یا ارثی است یا اکتسابی؛ در واقع این حالت یا به دلیل مصرف داروها، عفونت های مکرر یا بیماری های مادرزادی رخ می دهد. در این شرایط حتی یک سلول عادی نیز ممکن است رشد غیر طبیعی خود را آغاز کرده و به یک سلول سرطانی تبدیل شود.

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

راه کارهای یک ازدواج موفق!

داشتن یک ازدواج موفق آرزوی هر دختر و پسری است؛ اما برای رسیدن به این آرزو چه کار می شود کرد؟ قطعا با دست روی هم گذاشتن نمی شود خوشبخت شد. برای داشتن یک ازدواج موفق باید چند قدم اساسی بردارید تا بتوانید پایه های یکی زندگی شاد و آرام را محکم بنا کنید. این پیشنهادات را از دست ندهید.

1/ دوره های آموزشی قبل از ازدواج را جدی بگیرید تا بدانید زندگی مشترک چه معنایی دارد.

2/ احترام بگذارید. حتی موقع مشکلات هم احترام یکدیگر را نگه دارید. احترام شرط اول موفقیت در هر رابطه ای است.

3/ موقع غذا خوردن در مورد مسائل جدی صحبت نکنید.

4/ فرقی نمی کند؛ در هر مرحله ای از زندگی تان هستید باید جدا از انداختن همه مسوولیت ها روی دوش یک نفر پرهیز کنید.

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

سه راه برای پایین آوردن تب بیمار

یکی از روش های درمان در بیماری ها روش سنتی می باشد که برخلاف روش نوین از ابزارهای دستی مخصوص خود استفاده می کند. امروزه شاید برخی ها درمان طب سنتی را به آن صورت قدیم باور و اعتقاد نداشته باشند اما همیشه این روش برای خود حرفی برای گفتن داشته است. طب سنتی برای پایین آوردن تب راهکارهایی را توصیه می کند که استفاده از آنها هم اکنون در میان بسیاری از افراد رایج است اما نکته های ریزی وجود دارند که در بیشتر اوقات نادیده گرفته می شوند، با آنها بیشتر آشنا شوید.

1/ انجام پاشویه

به توصیه متخصصان طب سنتی در حالتی که فرد بیمار دچار افزایش درجه حرارت بدن و بروز تب شده باشد، باید از پاشویه و قرار دادن دستمال مرطوب روی پیشانی فرد تب دار بهره برد تا درجه حرارت بدنش به تدریج کاهش پیدا کند.

2/ داشتن تغذیه درست

از نظر متخصصان طب سنتی، یکی از بهترین راه ها برای کاهش تب هنگام سرماخوردگی رعایت رژیم غذایی مناسب و مصرف نکردن گوشت یا کمتر مصرف کردن آن در تمام مزاج هاست.

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

اگر نمی خواهید پیر شوید ، بخوانید!

برای آنکه جوان و شاداب بمانید، این خوراکی ها را از سبد غذایی تان بیرون کنید.

1/ سرخ کردنی ها

طعم یک پاکت سیب زمینی سرخ کرده و کمی سس کچاپ خنک، طعمی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن گذشت. اما هر خوراکی ای که سرخ شده باشد حاوی بالاترین مقدار مواد التهابی است. از سوی دیگر باید از مصرف هر خوراکی حاوی اسیدهای چربی "ترانس" خودداری کنید؛ به این دلیل که باعث افزایش میزان کلسترول بد و کاهش میزان کلسترول خوب می شود. برچسب اطلاعات مواد غذایی را بخوانید و هر خوراکی حاوی روغن جامد یا روغن های گیاهی هیدروژنه شده را نخرید.

2/ شیرینی ها

خانم ها بیش از آقایان علاقه مند به مصرف شیرینی هستند. اما این خوراکی ها نیز حاوی ترکیب های محرک بوده و روند پیری سلول ها را تسریع می کند. دلیل آن نیز شکر و چربی غیر طبیعی موجود در آنهاست. این ترکیب ها عامل اصطلاحا ریزش پوست هستند.

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که هر یک از موارد زیر به وقوع پیوست به پزشک معالجتان مراجعه کنید:

1/ هر گاه تب بیش از 3 روز ادامه یافت و یا تب از 38/3 درجه سانتی گراد فراتر رفت.

2/ ترشحاتی که بیش از 10 روز به طول بینجامد.

3/ پیدایش ترشحات غلیظ زرد رنگ که بیش از 24 ساعت ادامه یابد.

4/ پیدایش ترشحات زرد رنگ از چشم.

  • هادی ساور
  • ۰
  • ۰

5 گیاه درمانی پرخاصیت مخصوص پاییز

خیلی ها فصل پاییز را تغییر رنگ و خشک شدن برگ های گیاهان یا سرماخوردگی های طولانی مدت به یاد می آورند اما پاییز نیز فصل شکفتن است. گیاهان زیادی در این فصل می رویند که علاوه بر زیبایی و خوشبویی ماندد گل سرخ، فواید درمانی بی شماری نیز دارند. بعضی ها هم مانند آویشن دوای سرفه و سرماخوردگی فصلی هستند. با پنج گیاه دارویی پاییزی و خواصشان بیشتر آشنا شوید.

* چه گیاهانی می آیند: 

در پاییز گیاهان دارویی پرفایده ای مانند بادرنجوبیه، گل سرخ، آویشن، و نعنا می رویند که برای درمان بعضی بیماری های فصلی مانند سرماخوردگی و گرفتگی سیستم تنفسی، سرفه، افسردگی و ... بسیار مفیدند.

* از عطاری های بخرید:

بسیاری از گیاهان را می توانید از عطاری ها یا مراکز فروش گیاهان دارویی خریداری کنید؛ به ویژه اینکه فصل، فصل گل کردن این گیاهان بوده و انواع تازه آنها نیز در دسترس است. البته می توانید برای اینکه آنها را راحت تر نگهداری کنید و نگران خراب شدن شان نباشید، انواع خشک شان را خریده یا خودتان آنها را در منزل خشک کنید تا بتوانید مدت ها بدون نگرانی از آنها استفاده کنید.

* سودا را بیرون کنید:

بیشتر گیاهان پاییزی باعث خارج شدن سودا از بدن و تغییر طبع می شوند، به این ترتیب حالت افسردگی از بین می رود. در واقع در فصل پاییز آنچه باعث به هم خوردن شرایط جسمی و روحی افراد می شود، غلبه طبع سودا است. بنابراین نوشیدن این دمنوش ها را فراموش نکنید تا طبع سودای بدنتان را کنترل کنید.

  • هادی ساور