مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

  • ۰
  • ۰

با این غذاها متابولیسم‌ تان را بالا ببرید

متابولیسم به مجموعه ای از سوخت و سازهای بدن گفته می شود. برای سلامتی بدن باید به فعالیت های روزمره و همچنین غذاهای مصرفی دقت بالایی داشته باشیم تا همواره زندگی سالم و به دور از بیماری را تجربه کنیم. غذاهایی که در زیر اشاره می شود در تنظیم و بالا بردن متابولیسم بدن تاثیر بسزایی دارد.

 felfel persianteb

فلفل قرمز تند

اضافه کردن کمی فلفل قرمز به غذا باعث تحریک متابولیسم می شود. فلفل تند مانند “هالوپینو” حاوی ترکیبی به نام ” کاپسسین” است. این ترکیب باعث افزایش فعالیت متابولیسمی بدن می شود. ترکیب های تند موجود در این فلفل ها تا مدت ها متابولیسم را فعال نگه می دارد.

saton persianteb

سالمون و تن

بالا بودن میزان هورمون “لیپتین” یکی از دلایل کاهش متابولیسم و افزایش وزن بدن است. یکی از راه کارهای کنترل این هورمون در بدن ، خوردن ماهی است. روغن امگا سه موجود در ماهی های چرب مانند تن و سالمون یکی از ترکیب های مهم کنترل میزان لیپتین خون و جلوگیری از افزایش وزن است.

maste kam charb persiabteb

ماست کم چرب

ماست سرشار از کلسیم و پروتئین است. این دو ترکیب ضمن تامین انرژی بدن در طول روز باعث تراکم توده عضلانی شده و مانع از تجمع چربی در بدن می شود. کلسیم و پروتئین موجود در ماست متابولیسم را کنترل می کنند.

Ghazaie tond persianteb

غذاهای تند

خوردن غذاهای تند باعث افزایش میزان متابولیسم می شوند. به همین دلیل هم بعد از خوردن غذاهای تند احساس گرما می کنیم. ” کاپسسین” یکی از ترکیب های مهم موجود در غذاهای تند است. با ورود این ترکیب به بدن میزان ترشح هورمون “آدرنالین” افزایش یافته و بدن بیش از حالت عادی سوخت و ساز انجام می دهد. زنجبیل و سیر دمای بدن را افزایش می دهند و همین امر باعث تجریک متابولیسم می شود. سیر علاوه بر این تاثیر ، عملکرد سیستم ایمنی بدن را نیز افزایش می دهد.

Kalam persianteb

کلم بروکلی

این کلم با ظاهر خاصی که دارد سرشار از ویتامین C و کلیسم است. این دو ترکیب باعث افزایش متابولیسم می شوند. کلسیم میزان متابولیسم را افزایش داده و ویتامین C باعث افزایش جذب کلسیم می شود.

badam persianteb

بادام

این دانه سرشار از اسید چرب غیر اشباع است. مصرف این خوراکی باعث افزایش میزان متابولیسم می شود.

Chaie sabz persianteb

چای سبز

کافئین موجود در چای سبز باعث افزایش ضربان قلب می شود. به این ترتیب متابولیسم نیز افزایش می یابد. علاوه بر این چای سبز حاوی ترکیبی به نام “اپی گالو کاتچین گلات” EGCG است. این ترکیب نیز سیستم عصبی را تحریک کرده و باعث افزایش میزان متابولیسم می شود.

poroteiin persianteb

پروتئین کم چرب

بعضی پروتئین ها مانند گوشت قرمز بدون چرب ، بوقلمون و مرغ باعث کاهش دریافت انرژی می شوند. بنابراین کالری تجمع یافته کاهش یافته و وزن بدن افزایش نمی یابد. پروتئین موجود در این گوشت نیز باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و از طرفی توده عضلانی بدون چربی در بدن ایجاد می شود.

jo persianteb

جو دوسر

اگر از همان اول صبح ضمن خوردن غذای سالم دوست دارید متابولیسم بدن نیز تنظیم شود ، روز را با یک کاسه غلات پخته شروع کنید. این خوراکی حاوی فیبری است که چربی در آن حل شده و از بدن دفع می شود. به این ترتیب وزن بدن کاهش می یابد. علاوه بر اینکه مصرف جوی دوسر با کاهش میزان کلسترول خون خطر ابتلا به حمله قلبی را کاهش می دهد.

garip frot persianteb

گریپ فروت

خوردن گریپ فروت باعث کنترل میزان انسولین خون می شود. کاهش و کنترل میزان انسولین خون بعد از خوردن غذا به هضم و جذب بهتر وعده غذایی خورده شده ، کمک می کند. به این ترتیب کالری بیشتری سوخته و چربی کمتری در بدن ذخیره می شود.

miveha persianteb

میوه ها

یکی از مهم ترین نکته های تغذیه ای تنوع مصرف میوه هاست. این خوراکی ها حاوی سه ترکیب مهم شامل فیبر ، آب و ویتامین است. سیب ، میوه های ترش ، انواع توت ها شامل توت فرنگی ، شاتوت ، توت سفید و انبه ، کیوی ، طالبی و آناناس میوه هایی هستند که به خاطر ترکیب های ویژه شان باید در سبد غذایی روزانه قرار گیرند. این میوه ها حاوی ویتامین B12 ، E ، C ، پتاسیم ئ فسفر بوده که همگی برای افزایش میزان متابولیسم ضروری هستند.

ab persianteb

آب

اغلب فعالیت های بدن در محیط آبی انجام می شود. بنابراین کمبود آن برای بدن مضر است. اما نکته مهم اینکه نوشیدن آب کافی باعث افزایش میزان متابولیسم بدن می شود. با نوشیدن آب فعالیت گوارشی افزایش یافته و مواد زائد بدن نیز از طریق کلیه ها دفع می شود. نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب خنک باعث سوختن ۱۰۰ کیلو کالری انرژی می شود.

sabzijat persianteb

سبزیجات

نخستین ویژگی آنها بالا بودن میزان فیبر این خوراکی هاست. این خوراکی ها میزان انسولین خون را کنترل کرده و از طرفی باعث افزایش میزان متابولیسم می شوند. به این دلیل که بدن برای تجزیه و دفع فیبر غیر قابل جذب برای آنها باید انرژی بیشتری مصرف کنید. از بهترین ها برای افزایش میزان متابولیسم می توان به انواع کلم ها ، جعفری ها ، مارچوبه ، اسفناج ، آندیو ، کرفس ، گوجه فرنگی و انواع فلفل ها اشاره کرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی