مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

  • ۰
  • ۰

قبل از خرید مواد پلاستیکی به این علامت ها دقت کنید

هفت ماده؛ هفت خطر!

پلاستیک ها مواد شیمیایی مختلفی دارند که هر یک از آنها ممکن است خطرها و بیماری هایی ایجاد کنند. هر یک از این هفت علامت نماینده یک ماده شیمیایی هستند. آنها را به خاطر بسپارید و قبل از خرید دنبال شان بگردید.

01

علامت شماره یک:    

معمولا این علامت را روی بطری نوشابه ها ، آب معدنی ، آبمیوه ، دهانشویه ها ، سس سالاد و سس گوجه فرنگی می بینید. این علامت یعنی وسیله ای که در دست دارید از نوعی پلاستیک به اسم PET ساخته شده است. این ماده در اصل تا حد زیادی بی خطر است اما باید به شدت از گرم کردن یا داغ کردنش پرهیز کرد وگرنه باعث نشت مواد شیمیایی شده و ممکن است وارد جریان خون شود.

02

علامت شماره دو:    

این علامت بیشتر روی قوطی شامپوها ، شیشه شیر ، لوازم آرایشی ، مواد شوینده ماننده شوینده ظروف آشپزخانه و کیسه های خرید پیدا می شود و نماینده پلاستیک HDPE است. خطر این پلاستیک کم است ولی بعضی پژوهش ها نشان داده اند این ماده ممکن است شبیه هورمون جنسی استروژن عمل کند و باعث ناباروری در مردان یا رشد زودهنگام در بچه ها شود.

03

علامت شماره سه:    

این علامت مربوط به PVC است که احتمالا اسمش را در لوله ها و اتصالات شنیده اید اما این مورد کارکردهای وسیع تری دارد. از این ماده در ساخت چرم مصنوعی ، اسباب بازی های مخصوص آب بازی در حمام برای بچه ها ، روکش میزها ، کفپوش و کیف بچه ها استفاده می کنند. علامت شماره سه اولین علامت بد در فهرست ماست زیرا این ماده شیمیایی ممکن است با قرار گرفتن در آب مواد سمی متصاعد کند.

04

علامت شماره چهار:    

LDPE یکی دیگر از پلاستیک های کم خطر است. این ماده در ساخت بسته بندی شیرهای کارتنی ، نان ، مواد خوراکی یخ زده یا تازه به کار رفته است. همچنین این ماده در ساخت پارچه های ضد چروک ، اسباب بازی ها ، قوطی های عسل یا سس ، در پوش ها و کلاهک ها به کار می رود.

05

علامت شماره پنج:    

این علامت مربوط به PP است. ماده ای که برای سلامتی غیرمضر در نظر گرفته می شود. این علامت را بیشتر روی قوطی های ماست ، بسته بندی کره و پنیر و .. می بینید. همچنین بسته بندی داروها و قوطی های سس نیز می تواند از این ماده تشکیل شده باشند.

06

علامت شماره شش:    

PS یکی دیگر از موارد فهرست ماست که بهتر است از آن دور باشید. این ماده در ساختار فوم مانند مبل ها ، تخته گوشت ، قوطی آسپرین ، کارد و چنگال ، کاسه یا بشقاب های پلاستیکی به کار می رود. هر چند این ماده به طور قطع سرطان زا محسوب نمی شود ولی شواهدی هم در دست است که حکایت از سرطان زدایی اش دارند.

07

علامت شماره هفت:    

این علامت را که دیدید بدانید که با یک پلاستیک ترکیبی مواجه اید! در این نوع موارد ترکیبی که ممکن است شامل موارد بازیافتی هم باشد ، احتمال وجود بیسفنول آ - نوعی ماده شیمیایی که منجر به تاثیر گذاری منفی روی کارکرد هورمون ها می شود - زیاد است. این ماده روی کودکان تاثیرات بدی دارد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی