مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

  • ۰
  • ۰

بیماری هایی که به نام کاشفشان نامیده شده اند!


چند وقت پیش یکی از اقوام با من تماس گرفت و تا گوشی را برداشتم گریه امانش را نداد. وقتی با نگرانی دلیلش را پرسیدم گفت: “آزمایش دادم و تو جواب نوشته احتمال بیماری هاشیموتو. یعنی من میمیرم؟” گاهی اسم بعضی بیماری ها را که می شنویم توی دلمان خالی می شود چون کاملا به گوش مان ناآشنا هستند ، چون بعضی از این بیماری ها به نام کاشف شان نام گذاری شده اند. گاهی هم اسم بیماری زیاد به گوشمان خورده است اما نمی دانیم همان نام کاشف شان است.

۱/ بیماری آلزایمر؛ آلویس آلزایمر

اولیه جرقه کشف بیماری آلزایمر به سال ۱۹۰۱ بر می گردد. آلویس آلزایمر ، پزشک المانی در یک مرکز نگهداری بیماران روانی به بیماری ۵۱ ساله برخورد کرد که علائم بالینی کاملا ناشناخته ای مانند فراموشی ، از دست دادن حافظه کوتاه مدت ، عدم برقراری ارتباط با دیگران و دوره های خشم شدید داشت. این بیمار سال ها ذهن آلزایمر را به خود مشغول کرده بود ، به همین دلیل در سال ۱۹۰۶ پس از مرگ بیمار درخواست کرد پرونده اش را به آزمایشگاه کراپلین در مونیخ ارسال کنند. آلزایمر با کمک دو پزشک ایتالیایی مطالعاتش را روی این بیماری متمرکز و سرانجام آن را شناسایی کرد.

۲/ التهاب تیروئید مزمن یا هاشیموتو؛ هاکارو هاشیموتو

با شروع جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴ ، هاکارو هاشیموتو ، پزشک ۳۳ ساله ژاپنی مجبور به ترک اروپا و بازگشت به خانه شد. او نوعی التهاب تیروئیدی مزمن را شناسایی کرد که بعدها به نام خود او “تیروئیدیت هاشیموتو” نامیده شد.

۳/ بیماری رینود؛ موریس رینود

بیماری رینود برخلاف اسم ناآشنایش ، بین بعضی از صنف ها مانند مکانیک ها و آرایشگران بسیار شایع است. این بماری با اسپاسم طولانی سرخرگ های انگشتان دست و پا در اثر عوامل محیطی مانند سرما و استرس های عاطفی بروز می کند. بهترین راه درمان محافظت دست ها از عوامل تشدید کننده مانند سرما یا پوشیدن دستکش های مخصوص ، حتی در تابستان است. نشانه بارز بیماری رینود سفیدن شدن رنگ پوست یک یا همه انگشتان یک دست است که با درد بسیاری همراه است. این بیماری برای اولین بار توسط موریس رینود ، پزشک و نویسنده فرانسوی قرن ۱۹ شناسایی و به نام خودش ثبت شد.

۴/ سندرم داون؛ جان لنگدون داون

در گذشته مونگول نامیده می شدند و به عنوان عقب افتاده ذهنی کامل از هیچ حق و حقوقی برخوردار نبودند اما امروز این نگاه تغییر کرده است و ثابت شده که می توان بسیاری از مبتلایان را تا حد زیادی آموزش داد و حتی از آنها در دنیای بازیگری استفاده کرد ؛ مانند فیلم سینمایی تاثیر گذار ” روز هشتم” که داستان زندگی یکی از همین مبتلایان است. سندرم داون یک بیماری ژنتیکی است که به دلیل اختلال در کروموزوم ۲۱ به وجود می آید. این بیماری دارای علائم مختلفی مانند ناهنجاری های عمده و یا خفیف در ساختار یا عملکرد ارگان هاست. نام این بیماری از جان لانگدون داون ، پزشک انگلیسی قرن ۱۹ گرفته شده است.

۵/ پارکینسون؛ جیمز پارکینسون

همه شما کم و بیش با بیماری پارکینسون آشنا هستید ولی آیا کاشف آن جیمز پارکینسون ، پزشک انگلیسی قرن ۱۸ را هم می شناسید؟ دکتر پاکینسون در مسیر هر روزه اش با شش فرد مواجه شد که دارای علائم مشترکی مانند لرزش ، کندی حرکت و سفتی عضلات بودند ، او هیچ گه آنها را به طور مستقیم معاینه نکرد بلکه با همان مشاهده ای روزمره و گاهی اوقات پرسیدن چند سوال درباره سابقه بیماریشان موفق شد این بیماری را به طور کامل شناسایی کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی