مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

  • ۰
  • ۰

دو دلیل ایجاد سرطان

سلول های سرطانی وقتی فرصت عرض اندام پیدا می کنند که سیستم ایمنی ضعیف شده باشد یا تغییرات مولکولی و ژنتیکی شدیدی در سلول ها رخ دهد.

آمار نشان می دهد به طور کلی دو عامل می تواند باعث بروز سرطان در بدن شوند:

سیستم ایمنی به دلایلی آن قدر ضعیف شده باشد که از پس مهار سلول های سرطانی در مراحل اول برنیاید. این ضعف سیستم، یا ارثی است یا اکتسابی؛ در واقع این حالت یا به دلیل مصرف داروها، عفونت های مکرر یا بیماری های مادرزادی رخ می دهد. در این شرایط حتی یک سلول عادی نیز ممکن است رشد غیر طبیعی خود را آغاز کرده و به یک سلول سرطانی تبدیل شود.

در حالت دوم فرد حتی با وجود داشتن سیستم ایمنی و دفاعی قوی به سرطان مبتلا می شود زیرا تغییرات ژنتیکی و مولکولی بسیار زیادی در داخل سلول ایجاد می شوند که رشد سلول از روند عادی خارج می شود؛ برای مثال در مخاط تنفسی یک فرد سیگاری با زمینه مستعد، سلول های مخاط دستگاه تنفسی که مدام در حال تکثیر هستند، بی رویه تکثیر و آنچنان غیرقابل کنترل می شوند که سیستم ایمنی از عهده کنترل و از بین بردن آن بر نمی آید. علائم بالینی زمانی ظاهر می شوند که سلول های سرطانی به حد زیادی تجمع پیدا کنند. البته استثناهایی هم وجود دارد و در مواقعی ممکن است کسی متوجه این علائم بالینی نشود.

سلول های سرطانی در بدن

به طور کل در بدن همه ما سلول هایی هستند که از قانون طبیعی رشد و تکثیر پیروی نمی کنند. شاید در بدن هر یک از ما صدها سلول سرطانی وجود داشته باشند اما اگر سیستم ایمنی درست عمل کند، این سلول ها را به موقع در گردش خون یا خود بافت در نطفه خفه می کنند. وقتی این اتفاق نمی افتد سیستم ایمنی بدن ضعیف شده است. اگر فردی به هر دلیلی سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد، سلول های ساده ای که قبلا به راحتی از بین می رفتند، مقاوم و مستعد سرطانی شدن می شوند.

منبع : پرشین طب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی