مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

  • ۰
  • ۰

فشار چشم‌ خود را کم کنید

آخرین آمارهای رسمی سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد در حال حاضر بیش از 4 میلیون از جمعیت جهان به دلیل ابتلا به مشکل آب سیاه که معمولا با فشار چشم همراه است. نابینا شده اند. این مرکز پیش بینی کرده که تا سال 2020 میلادی این آمار به بیش از 12 میلیون نفر در سراسر جهان برسد. اما نکته مهم اینکه آمار ابتلا به این بیماری در کشورهای در حال توسعه مانند کشور ما 60 تا 90 درصد و در کشورهای توسعه یافته این آمار 50 درصد گزارش شده است. نزدیک به 80 درصد بیماران از مشکل خود آگاه نیستند و زمانی به این مشکل پی می برند که فشار چشم بالا باعث پارگی شبکیه شده است. کمی به اطرافتان دقت کنید شاید شما هم افرادی را ببینید که درست بعد از یک هفته، وقتی آنها را دوباره ملاقات می کنید، چشمشان پانسمان شده و علت آن آسیب شبکیه چشم است.

فشار چشم بیماری است یا این فشار به طور طبیعی در چشم وجود دارد؟

فشار چشم بستگی به میزان تولید و خروج زلالیه و فشار وریدی اپی اسکرال دارد. زلالیه مایعی است که در چشم ترشح شده و در ناحیه اتاق اقدامی چشم شکل اتاق را حفظ کرده و نقش تغذیه ای و خروج مواد زائد را دارد. ترشح بیش از حد این مایع باعث بالا رفتن فشار چشم می شود. در واقع در صورت بروز این مشکل فشار چشم بالا رفته و به بیماری تبدیل می شود.

دلیل ابتلا به فشار چشم بالا چیست؟

در گذشته تصور می شد فشار چشم بالا و وجود بیماری آب سیاه چشم مرتبط هستند. به این معنی که فشار چشم بالا با وجود آب سیاه شناخته می شد. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که این دو بیماری لازم و ملزوم یکدیگر نیستند. در حال حاضر متخصصان می دانند، فردی که چشمش آب سیاه داردف الزاما فشار چشمش بالا نیست، ممکن است کسی آب سیاه داشته باشد اما فشار چشمش طبیعی باشد. اما مساله ای که حساسیت پزشکان را در مورد فشار چشم بالا بر می انگیزد این است که فشار چشم بالا، نقطه خطر برای فردی است که چشمش مبتلا به آب سیاه است. پس اگر فردی مبتلا به آب سیاه بوده و فشار چشمش هم بالا برود؛ عارضه دوم بیماری اصلی را تشدید می کند. مهم ترین عارضه این مساله، آسیب شدید به عصب بینایی و از دست رفتن میدان دید و در نهایت نابینایی است.

منبع: پرشین طب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی