مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

  • ۰
  • ۰

کم شنوایی کودکان را جدی بگیرید!

اگر فرزندتان بدون زمینه خاصی مانند اختلاف والدین، بعضی نابسامانی های خانوادگی، مشکلات مدرسه و آموزشی دچار افت تحصیلی شده است، یکی از علت ها مشکل شنوایی است. اگر ردیف اول کلاس بنشینند، مشکلی نیست. اما به محض اینکه کمی از نیمکت اول دورتر شوند با هر نوع آموزشی، قطع ارتباط می کنند. کم شنوایی که علت مختلفی دارد، یکی از دلایل افت تحصیلی مخفی دانش آموزان است. در کشور ما آمار دقیقی از تعداد کودکان کم یا ناشنوا وجود ندارد و شاید به همین علت بسیاری از کودکان، دچار افت تحصیلی بدون علت می شوند. آمارهای جهانی اما نشان می دهد از هر 10 هزار کودک، 3 کودک دچار افت شنوایی هستند که این آمار تقریبا برای کشور ما هم صادق است. مشکلات شنوایی مادرزادی از کودکی قابل تشخیص بوده و آنچه درباره آن صحبت می کنیم، مشکلاتی است که والدین از آن بی اطلاع بوده و زمینه ساز افت تحصیلی دانش آموزان هستند. یکی از شایع ترین آنها «اوتیت میانی» است.

چه عوامل و نشانه هایی به عنوان نخستین علت های شناسایی کم شنوایی کودکان مطرح است؟

بعضی از نشانه ها، مربوط به دوران کودکی است. این نشانه ها به دوره هایی شامل تولد تا یک ماهگی، یک ماهگی تا سه سالگی و سه سالگی به بعد تقسیم بندی می شوند. در هر دوره بعضی از عوامل یا نشانه ها بیانگر نقص در شنوایی کودک است؛ برایمثال ابتلا به بیماری سرخجه و زردی که نیاز به تعویض خون باشد و یا تولد با وزن کمتر از یک و نیم کیلوگرم و یا پس از آن در دوره یک ماهگی تا سه سالگی، تاخیر در تکلم و زبان آموزی، ضربه به سر، عفونت مزمن گوش میانی و ... همگی باید والدین را نسبت به وضعیت شنوایی کودک حساس کند.

ادامه در : پرشین طب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی