مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

  • ۰
  • ۰

شایعه های پلاستیکی!

شایعه های پلاستیکی!

اولویت را به این قانون بدهید: پلاستیک بد است، طبیعی خوب است! بعد که این اولویت بندی را انجام دادید و سعی کردید تا حد امکان و در جاهایی که ممکن است سراغ پلاستیک نروید نگاهی به شایعه های زیر بیندازید. بعضی هایشان به صورت هوشمندانه ای در نگاه اول رد می شوند اما تضمینی برای کامل بودن اطلاعاتشان نیست و ممکن است چیزهای دیگری را پنهان کنند که البته ما برایتان آشکار کرده ایم! به همیتن دلیل این شما هستید که بهتر است هوشمندانه تر عمل کنید و دست پیش بگیرید!

گذاشتن غذاهای فریز شده موجود در کیسه ها در داخل مایکروفر باعث تولید دیوکسین یا ماده ای سرطان زا می شود.

چرا اشتباه است؟

این ایمیلی بود که مدت ها دست به دست می گشت و اعلام می کرد به هیچ وجه این بسته ها را داخل مایکروفر قرار ندهید. این ادعا به دو دلیل اشتباه است، هر چند که ریشه های درستی دارد:

اول اینکه مواد تشکیل دهنده این کیسه ها نمی توانند دیوکسین آزاد کنند. دوم اینکه دیوکسین برای تولید شدن نیاز به حرارت بسیار بالایی دارد. حرارتی حدود 700 درجه فارنهایت که در حالت سوختن به دست می آید. بنابراین باید ادعا را رد کرد. اما از آنجا که بعضی مواد شیمیایی موجود در کیسه ها را نباید در حرارت قرار داد باید در بسیار مراقب باشید ممکن است دیوکسین تولید نشود ولی احتمال ایجاد سایر مواد شیمیایی خطرناک به قوت خود باقی است.

نکته ایمنی:

ظرف ها و کیسه های زیادی هستند که برای استفاده اختصاصی در مایکرفر طراحی شده اند. برای گرم کردن وعده های اصلی یا دیگر مواد غذایی حتما از این ظرف ها استفاده کنید. روی این ظرف ها باید ترجیحا حک شده باشد که برای استفاده در مایکروفر مناسب هستند. در غیر این صورت خطر استفاده از آنها را به هیچ وجه قبول نکنید.

اگر بطری پلاستیکی آب معدنی یخ بزند هم دیوکسین تولید می کند.

چرا اشتباه است؟

در این مورد هم باز برمی گردیم به شایعه اول: در مواد به کار رفته در ساخت بطری های پلاستیکی مواد ایجاد کننده دیوکسین نیست اما نکته گمراه کننده همین جاست. درست است که دیوکسین ایجاد نمی شود اما صحبتی از ایجاد دیگر مواد مضر نشده است. ترجیحا درباره پلاستیک ها بدبین باشید و تا حدامکان آنها را از دمای طبیعی محیط خارج نکنید.

نکته ایمنی:

می توانید از بطری های شیشه ای استفاده کنید که آب را برای مدت طولانی تری خنک نگه می دارند. لازم نیست حتما بگذارید بطری یخ بزند , آنقدر آبسرد کن در سطح شهرهاست که نیازی به این کار نباشد و دسترسی به آب خنک را آسان کند .

اگر ماده پلاستیکی حاوی بیسفنول آ نباشد کاملا بی خطر است .

چرا اشتباه است؟

متاسفانه باید اعلام کنیم تحقیقات اخیر کاملا ضد این ماجرا را ثابت کرده اند . این تحقیقات نشان داده اند وسایلی مانند شیشه شیر بچه ها که باید کاملا عاری از این ماده شیمایی باشند نیز همچنان مقادیر قابل توجهی هورمون استروژن مصنوعی دارند که به نوعی وابسته بیسفنول آ است . این ماده در حلزون های ماده باعث تخم ریزی بیشتر و در حلزون های نر موجب عقیم شدن شده است .

نکته ایمنی :

برای خرید لوازم بچه سراغ مرغوب ترین و معتبر ترین برند ها بروید . برندهایی که عاری بودن مواد شیمایی مضر را تضمین میکنند . در این مورد به هیچ وجه از صرف هزینه بالا خودداری نکنید .

پلاستیک های جدید سریع تر در محیط عادی تجزیه می شوند !

چرا اشتباه است ؟

نوع جدیدی از پلاستیک ها به اسم PLA از ترکیبات ذرت به دست می آیند که دستکاری ژنتیکی شده اند . بسیاری فکر می کنند چون ریشه این پلاستیک از گیاه است ، بنابراین خیلی راحت هم به طبیعت بر می گردد . اما وافعیت این است که بر خلاف همه این ادعاها این نوع پلاستیک هم در محیط عادی تجزیه نمی شوند و به دمایی حدود 140 درجه نیاز دارد .

نکته ایمنی :

تا حد امکان نگذراید پلاستیک هایی که به انها نیاز ندارید ، در منزل باقی بمانند و روی هم تلنبار شوند .البته هنوز دلیلی بدست نیامده است که خطرهای پلاستیک ها را در این مورد ثابت کند اما بی خبری همیشه هم دلیل بر خوش خبری نیست . گاهی علتش هم افراد سودجو است که نمی گذارند اخباری که به ضرر منافعشان است به گوش مصرف کننده ها برسد . پس خودتان مسئولیت سلامت خودتان را در دست بگیرید ؛ برای مثال می توانید یک یا چند کیسه پارچه ای تهیه کنید و از آنها برای خرید هایتان کمک بگیرید .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی