مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

  • ۰
  • ۰

پلاستیک ، خطری در کمین سلامت انسان

وقتی چای داغ را داخل لیوان یکبار مصرف می ریزید یا با لذت غذایی را که از بیرون گرفته اید داخل ظروف یکبار مصرف نوش جان می کنید ، به این نکته فکر می کنید که همزمان دارید با سلامت خود بازی می کنید؟ به احتمال زیاد درباره خطرهای ظروف یکبار مصرف شنیده اید اما آیا کار همین جا به پایان می رسد؟ وسایل پلاستیکی اطراف مان هیچ خطری برای سلات ما ندارند؟ نمی خواهیم منفی بافی کنیم اما وسایل پلاستیکی دور و اطراف مان آن قدرها هم که به نظر می رسند بی خطر نیستند.

1/ قوطی ها و بطری ها

بسته به اینکه بطری موجود در آشپزخانه چه کارکردی دارد، فشردگی و استحکام پلاستیک به کار رفته در آن فرق می کند؛ برای مثال قمقمه آب که نوعی بطری است مقاومت بسیار بالایی دارد ولی بطری های آب معدنی این طور نیستند.

خطرات

می گویند قمقمه های آب 100درصد و بطری های آب معدنی حاوی 75 درصد از استروژن مصنوعی هستند و در حیوانات باعث مشکلات مغزی می شوند. در خانم ها نیز می تواند منجر به ناباروی شود.

2/ فلاسک، قهوه ساز و توستر

هر وسیله ای که فکرش را بکنید قطعات پلاستیکی دارد، به خصوص وسایل برقی آشپزخانه! غذاسازها، سبزی خردکن ها، قهوه سازها، و توسترها تنها چند نمونه از این وسایل هستند. فلاسک ها به عنوان پای ثابت پیک نیک های خانوادگی مقادیری پلاستیک دارند.

خطرات

چنانچه عادت به خرید لوازم برقی ارزان قیمت دارید مراقب باشید! زیرا این لوازم ممکن است حاوی مقادیر زیادی بیسفنول آ باشند که می تواند منجر به دیابت و اضافه وزن هم شود.

3/ ساعت

فرقی نمی کند رومیزی باشد یا دیواری، بدون پلاستیک ساعت از هر نوعش وجود خارجی نداشت! در ساخت قطعات ساعت نوعی پلاستیک به اسم پی اس ای بی اس به کار رفته است.

خطرات

حتما تا اینجای کار متوجه شده اید که PS همان علامت شماره شش است که بهتر است سراغش نروید.

4/ پیمانه ها

پیمانه و فنجان های اندازه گیری مواد غذایی باید از پلاستیک کاملا بهداشتی و محکم تهیه شده باشند.

خطرات

مراقب باشید به شماره 6 برنخورید که کار دست تان می دهد.

5/ وسیله های ارتباطی

ساعت های خوش مکالمه با خواهر محترم را به خاطر بیاورید. بعد پلاستیک را از زندگی حذف کنید. این تصویر خوشایند هم با حذف شدن پلاستیک حذف می شود! تمام وسایل ارتباطی، کابل های مخابراتی، تلفن ها و دستگاه های فکس قطعات پلاستیکی دارند. پی ای اس ها نوعی از پلاستیک ها هستند که در ساخت این وسایل به کار رفته اند.

خطرات

خیلی مراقب باشید که علامت شماره 7 روی دستگاه تلفن ارازن قیمتی که به تازگی هدیه گرفته اید نباشد. این علامت ممکن است حاکی از سرطان زایی باشد.

6/ وان حمام

علاوه بر بخش داخلی شیر آب وان حمام نیز از نوع خاصی پلاستیک ساخته شده که اف آر پی نام دارد. این جنس در برابر آب داغ مقاومت بالایی دارد و ماندگاری اش نیز بسیار بالاست.

خطرات

خیلی مراقب باشید که مثلث خطرات 3، 6 و 7 تشکیل دهنده وان حمام شما نباشند زیرا به محض برخورد آب گرم ممکن است مواد شیمیایی مضر در آب آزاد شود.

7/ دسته های کتری

جنس دسته کتری، قابلمه، ماهیتابه و حتی چاقو از نوعی پلاستیک به اسم پی.اف است که استحکام زیادی دارد و در مقابل حرارت هم بسیار مقاوم است. این نوع پلاستیک نسبت به اسید و قلیا هم مقاومت بالایی دارد.

خطرات

ممکن است علامت شماره 3 را روی این مواد ببینید. در این صورت لطفا قیدشان را بزنید چون با قرار گرفتن در معرض حرارت بالا ممکن است مواد سمی متصاعد کنند. پی وی سی ها محکم هستند اما خیلی امن نیستند.

8/ قوطی شامپو

اگر قرار بود قوطی شامپوها شیشه ای باشند قیمت شان سر به فلک می گذاشت. بنابراین پلاستیک ها از نظر حفظ موجودی جیب های ما لطف بزرگی کرده اند. قوطی شامپوها هم پلاستیکی هستند و به صرفه.

خطرات

اگر علامت HDPE یا شماره 2 را روی قوطی شامپویتان دیدید خیالتان راحت باشد که خطر خاصی ندارد!

9/ تلویزیون و دستگاه های پخش

از ریزترین سیم های تلویزیون که با لایه های پلاستیکی پوشانده شده اند تا بزرگ ترین قطعات به کار رفته در آن از جنس پلاستیک ساخته شده اند. دی وی دی ها، دستگاه های پخش و هر چیزی که فکرش را بکنید از ساخته های پلاستیک است. در حقیقت اگر پلاستیک را از ما بگیرند تفریحی به اسم فیلم دیدن نخواهیم داشت!

خطرات

قانون مربوط به خرید لوازم برقی آشپزخانه در این مورد هم صدق می کند. به خصوص تا حد امکان سراغی وی سی ها نروید.

10/ فریم عینک ها

فرض کنید پلاستیک ها نبودند دیگر نه از شیشه های پلاستیکی خبری بود و نه از فریم ها.

خطرات

سعی کنید برای عینک تان خوب هزینه کنید. در بیشتر موارد هزینه بالاتر منجر به خرید پلاستیک بهتر می شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی