مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

  • ۰
  • ۰

زبان دندان هایتان را بیاموزید!

همیشه مشکلات دهان و دنـدان با درد شدید یا آسیب های جدی مشخص نمی شود. گاهی یک لک کوچک بیانگر فاجعه بزرگی است که به زودی گریبان دندان تان را می گیرد؛ پس به هر لکی حساس باشید.

ترس از دندانپزشکی ، ترسی تقریبا طبیعی است که همه افراد را کم و بیش درگیر می کند. اما بعضی افراد بیش از دیگران با این ترس درگیر هستند و همین مساله باعث می شود تا از سه فرسخی دندانپزشکی فرار کنند. این ترس یکی از دلایلی است که باعث می شود اغلب آنها به دندان دردها و مشکلات دهان و دندان شدید گرفتار شوند. ده نشانه ، بیانگر آن است که دندان های شما مشکل جدی داشته و باید برای درمان به متخصص مراجعه کنید.

بهترین زمان مراجعه به دندانپزشک حداقل سالی یک بار است. اما اگر ساختار دندان های شما مناسب نیست ، باید هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کرده و وضعیت دندان هایتان را بررسی کنید. در کودکان مراجعه به دندانپزشک و بررسی دندان ها به ویژه زمانی که دندان های اصلی در حال جایگزین شدن هستند بسیار مهم است. بنابراین در این زمان حتما به هر شکل ممکن ، حتی اگر فرزندتان از دندانپزشکی هراس دارد او را نزد متخصص ببرید و سعی کنید به تدریج ترس از دندانپزشکی را در او از بین ببرید. اگر همیشه وضعیت دندان ها را بررسی کنید کار به جاهای باریک نمی کشد. با دیدن این 7 نشانه باید به متخصص مراجعه کنید.

1/ لثه ها متورم می شوند

یکی از دلایل تورم لثه می تواند ناشی از مشکلات عصبی باشد. اما مشکلات دهان و دنـدان مقدم بر مشکلات عصبی است. تورم و قرمزی لثه ها معمولا بیانگر وجود پلاک دندانی زیاد در دهان است. این تورم وقتی شدید است که پلاک ها درست زیر لثه تجمع پیدا کنند. تورم لثه می تواند نشانه "ژنژیویت" باشد. در این شرایط باید به متخصص پریودنتیست مراجعه کنید.

2/ دندان دردمند

این آخرین مرحله خرابی دنـدان است. به این معنی که کارد به استخوان رسیده است و دندان به طور جدی آسیب دیده است. اما همیشه جای امید وجود دارد. شاید آسیب دندان شما به ریشه نرسیده باشد و این درد یک شوک اولیه برای این است که هر چه زودتر به متخصص مراجعه کنید. اگر درد گرفت و رهایتان کرد ، آن را پشت گوش نیندازید. اولین مرحله مراجعه به متخصص ترمیمی - زیبایی است. در صورتی که مشخص شود آسیب دندان به ریشه رسیده است ، باید به "اندودنتیست" مراجعه کنید.

3/ سپید دندان

نقطه یا نقاط سپید روی دندان نشان می دهد دندان تان پوسیده است. این اولین نشانه پوسیدگی دندان است. ایجاد این نقطه یعنی اینکه مینای دندان شما در اثر وجود یک عامل اسیدی و فعالیت میکروب ها تحلیل رفته و دندان دچار پوسیدگی شده است. این آسیب معمولا بدون مراجعه به متخصص و با نگاه کردن دیده می شود. اما برای تشخیص نهایی به متخصص ترمیمی مراجعه کنید و حتما از دندان شما نیز عکسبرداری شود. البته لک دندان می تواند دلیل دیگری هم داشته باشد.

4/ دندان حساس

برایتان اتفاق افتاده وقتی گاز محکم و با اشتهایی به بستنی یخی می زنید ، درد تمام دندان و فک تان را ویران کند؟ این یعنی دندان تان حساس شده است. این اولین نشانه آسیب به مینای دندان و حساس شدن سطح دندان است. راه ایجاد این درد کشنده ، مغز دندان به سمت عصب است چون این بخش مسیر عبور اعصاب و رگ های خونی است. این درد معمولا با خوردن غذاها یا نوشیدنی های سرد یا گرم ایجاد می شود. این پوسیدگی و درد با پر کردن دندان درمان می شود.

5/ تغییر در قله ها

وقتی دندان هایتان را مسواک می زنید حتما به مساله تغییر رنگ دندان هایتان توجه داشته باشید این تغییر رنگ می تواند به دلایل مختلف ایجاد شود. به تغییر رنگ دندان ها در اتصال بین دندان ها و لثه در فک بالا و پایین دقت کنید. وجود هر نوع تغییر غیر عادی در این ناحیه باید توسط متخصص مورد بررسی قرار گیرد. این مساله از تغییر رنگ تا بروز هر گونه برجستگی یا آسیب را شامل می شود. هر گونه ساییدگی ، تورم و وجود اختلال در لثه به ویژه در پایه دندان ها بسیار حساس و مهم است.

6/ آفت دهان

یکی از ضایعات دهانی که آزار دهنده بوده و باعث اذیت و آسیب دهانی می شود، آفت دهانی است. ایت مساله البته که ناشی از وجود ویروس تبخال در بدن است اما دلیلی برای فعال شدن آن وجود دارد. در واقع برای فعال شدن این عارضه نیاز به یک عامل محرک دارد. در افرادی که این مساله یعنی تبخال زدن تکرار شده و با تب همراه است باید اقدام درمانی جدی برای رفع مشکل انجام شود. تبخال می تواند زمینه ساز بروز بعضی دیگر از مشکلات دهان و دندان شود که کمترین آن حساس شدن دندان و لثه است.

7/ دهان چوب

خشکی دهان یکی از عوامل آسیب رسان به دهان و دندان است. مصرف بعضی داروها ، کمبود آب بدن به هر دلیل مانند ابتلا به بیماری ها ، شیمی درمانی ، نخوردن آب به مدت طولانی و تعرق و عدم جایگزین کردن آب دفع شده از بدن همگی عامل خشکی دهان هستند. کمبود بزاق دهان زمینه پوسیدگی دندان هاست. بنابراین باید به متخصص مراجعه کرده و مشکل را برطرف کنید. یکی از راهکارها جویدن آدامس بدون قند است. به این ترتیب بزاق ترشح می شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی