مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت

به ارائه خدمات پزشکی روز خواهیم پرداخت.

  • ۰
  • ۰

5 گیاه درمانی پرخاصیت مخصوص پاییز

خیلی ها فصل پاییز را تغییر رنگ و خشک شدن برگ های گیاهان یا سرماخوردگی های طولانی مدت به یاد می آورند اما پاییز نیز فصل شکفتن است. گیاهان زیادی در این فصل می رویند که علاوه بر زیبایی و خوشبویی ماندد گل سرخ، فواید درمانی بی شماری نیز دارند. بعضی ها هم مانند آویشن دوای سرفه و سرماخوردگی فصلی هستند. با پنج گیاه دارویی پاییزی و خواصشان بیشتر آشنا شوید.

* چه گیاهانی می آیند: 

در پاییز گیاهان دارویی پرفایده ای مانند بادرنجوبیه، گل سرخ، آویشن، و نعنا می رویند که برای درمان بعضی بیماری های فصلی مانند سرماخوردگی و گرفتگی سیستم تنفسی، سرفه، افسردگی و ... بسیار مفیدند.

* از عطاری های بخرید:

بسیاری از گیاهان را می توانید از عطاری ها یا مراکز فروش گیاهان دارویی خریداری کنید؛ به ویژه اینکه فصل، فصل گل کردن این گیاهان بوده و انواع تازه آنها نیز در دسترس است. البته می توانید برای اینکه آنها را راحت تر نگهداری کنید و نگران خراب شدن شان نباشید، انواع خشک شان را خریده یا خودتان آنها را در منزل خشک کنید تا بتوانید مدت ها بدون نگرانی از آنها استفاده کنید.

* سودا را بیرون کنید:

بیشتر گیاهان پاییزی باعث خارج شدن سودا از بدن و تغییر طبع می شوند، به این ترتیب حالت افسردگی از بین می رود. در واقع در فصل پاییز آنچه باعث به هم خوردن شرایط جسمی و روحی افراد می شود، غلبه طبع سودا است. بنابراین نوشیدن این دمنوش ها را فراموش نکنید تا طبع سودای بدنتان را کنترل کنید.

* ظرفش را درست انتخاب کنید:

بهترین روش آماده کردن دمنوش ها، استفاده از قوری مخصوص است زیرا در قوری های شیشه ای ترکیب های مورد نظر در اطراف قوری رسوب نمی کند. اما در قوری های سفالی این مساله اتفاق می افتد. بنابراین برای دم کردن این گیاهان باید از قوری چینی ویژه این کار استفاده کرد، در غیر این صورت فایده چندانی ندارد.

آویشن 

نوشیدنی چای آویشن می تواند علاوه بر جلوگیری از ابتلا به افسردگی، سیستم ایمنی را در مقابل ویروس ها مقاوم کند. در طب سنتی از این گیاه برای کنترل میزان فشار خون هم استفاده می کردند. برای تهیه این دمنوش، یک قاشق غذاخوری برگ خشک آویشن را داخل یک لیوان آبجوش بریزید. و در لیوان را بگذارید. هفت تا 10 دقیقه بعد دمنوش آماده است. اگر دیابت نداشته و قند خون تان بالا نیست، بهترین تنقلات همراه این دمنوش یک قاشق عسل با موم است.

بادرنجبویه

این گیاه جزو گیاهان پاکسازی کننده بدن است؛ بنابراین علاوه برا ایجاد احساس شادی، باعث پاکسازی کبد نیز می شود. برای تهیه دمنوش آن، پنج گرم از برگ بادرنجبویه را داخل قوری چینی مخصوص تهیه دمنوش بریزید و یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. 15 دقیقه صبر کنید تا برگ ها خوب دم بکشند. آن را صاف کرده و با عسل یا کمی نبات رغفرانی بنوشید. بهترین زمان نوشیدن یک ساعت قبل از غذا یا دو ساعت بعد از غذا است. زنان باردار یا افرادی که مشکل در غده تیروئید دارند، نباید از این گیاه استفاده کنند.

عصاره گل سرخ

گلبرگ گل سرخ دارای خاصیت تنگ کنندگی منافذپوست، آرامبخشی، ضدافسردگی و افزایش دهنده شیر مادر است. یک قاشق غذاخوری گلبرگ خشک یا دو قاشق غذاخوری گلبرگ تر را داخل قوری مناسب تهیه دمنوش بریزید. نیم لیتر آب جوش به آن اضافه کنید و 20 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. این نوشیدنی را می توانید با موم عسل بنوشید. این دمنوش برای درمان بیرون روی - یکی از بیماری های رایج کودکان در پاییز - مناسب است.

پوست به

عطر به، بهترین گزینه برای خوش عطر کردن غذا در فصل پاییز و البته درست کردن خورش به است. با نوشیدن دمنوش پوست به می توانید مشکل سرفه های خشک حساسیتی را نیز برطرف کنید. برای تهیه این دمنوش، یک تا دو عدد به - بسته به میزان دمنوشی که نیاز دارید- پوست کنده و آن را داخل قوری بریزید. یک لیوان آب جوش روی آن بریزید. هفت دقیقه صبر کنید. دمنوش آماده است.

نعنا و زعفران

عطر و طعم نعنا علاوه بر اینکه باعث باز شدن راه های تنفسی می شود، یکی از راهکارهای کنترل افسردگی است. برای تهیه دمنوش نعنا و زعفران دو قاشق برگ خشک شده نعنا را در دو لیوان آب جوش بریزید. آن را صاف کرده و یک قاشق چایخوری شکر را با نوک قاشق چایخوری زعفران بکوبید، به دمنوش اضافه کنید. پنج دقیقه صبر کنید تا دمنوش آماده شود.

 منبع: persianteb.com

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی